Deltag på SuperOffice CRM-Tour: CHANGE 2024 på Islands Brygge i København! 
📅 Dato: 12. september

Sådan kan marketing bidrage til øgede indtægter (med færre ressourcer)

Sådan kan marketing bidrage til øgede indtægter (med færre ressourcer)

Er du en af de 68 % marketingmedarbejdere, som har oplevet nedskræring i virksomhedens marketingbudget?

Økonomisk ustabilitet betyder også svære tider i marketingafdelingen.

Mange virksomheder reagerer på de usikre finansielle omstændigheder ved at skære i marketingbudgettet, selvom det ifølge HBR ofte kan være en lidt overilet og malplaceret reaktion.

Faktum er, at marketingbudgetterne er faldet til blot 9,1 % af de samlede indtægter i 2023 fra 9,5 % året før. 

Men når det gøres rigtigt kan marketing styrke virksomhededens økonomiske modstandsdygtighed, og den fremsynede marketingmedarbejder kan investere sit budget i langsigtet vækst.

Er du klar til at vinde kampen mod lavere budgetter, færre ressourcer og de fortsat stigende forventninger til marketing og være med til at skabe vækst for jeres virksomhed?

Læs denne artikel, hvor vi beskriver, hvordan jeres marketingteam kan bidrage til at øge virksomhedens indtægter - selv med et reduceret budget eller færre ressourcer.

5 måder marketingteams kan bidrage til øgede indtægter

Vi afdækker strategier, som I bør overveje, og praktiske metoder, som I straks kan tage i brug for at hjælpe med at skabe vækst for jeres virksomhed.

Men først må I rette jeres markedsføring mod de rigtige personer.

1. Identificere og fokusere på jeres ideelle

Den ideele kundeprofil (ICP) er afgørende for marketing.

Hvis I får styr på dette, får I et klart billede af nøjagtigt hvem, der vil være mest tilbøjelig til at købe jeres produkt, blive som kunde i lang tid og være mest værdifulde at servicere.

Fokus på ideelle kundeprofiler kan have stor betydning for virksomhedens muligheder for at skabe vækst.

71 % af de virksomheder, der regelmæssigt overstiger deres mål for indtægter og antal af leads, benytter ideelle kundeprofiler som en vital del af deres salgs- og marketingprocesser.
Udfordringen er, at marketingmedarbejdere har ry for at bruge ressourcer på at skabe leads af ringe kvalitet, hvoraf 50 % ofte ikke er et godt match til jeres organisation.

I en tid, hvor marketingbudgettet er presset og marketings resultater i stigende grad komme under lup, har målene for marketingteams ændret sig.

Det handler ikke længere bare om at skabe interesse for jeres produkt, det handler om at skabe den rette slags interesse hos jeres ideelle kunder.

Fokus på jeres ICP kan hjælpe jer med at afgøre, hvilken slags kampagner, metoder og tilgange I bør have for at udnytte jeres marketingbudget mest muligt.

2. Gennemgå jeres CRM-data

Selvom 57 % af marketingmedarbejderne tror, at de ikke har tilstrækkelige oplysninger til at opbygge effektive ideelle kundeprofiler - så kan de tage fejl!

Alt hvad I har brug for at vide om jeres ideelle kunder, og hvordan I skal målrette jeres markedsføring mod dem, findes i jeres CRM-løsning.

Når I gennemgår dataene i jeres CRM, skal I stille jer selv følgende spørgsmål:

  • Hvem er de mest profitable og succesfulde kunder, I har i øjeblikket?
  • Hvor kom disse leads fra, da I første gang lavede en aftale med dem?
  • Hvor mange ICP leads genererede I gennem jeres seneste marketingkampagner?

Derefter kan I beslutte hvilke ændringer, I skal foretage for at forbedre den procentvise andel af ICP leads - og på den måde bidrage til øgede indtægter.

Men når I har genereret disse ICP leads, hvad kan I så ellers gøre for at understøtte salg?

3. Skab og del det rette indhold med jeres salgsteam

Som marketingmedarbejder bør du ikke blot tænke på at skabe indhold for at tiltrække personer, som kan blive til leads.

Hvis du seriøst ønsker at bidrage til virksomhedens vækst, bør du tænke på, hvordan du kan understøtte salgsteamets arbejde med at i at føre leads gennem pipelinen.

Da B2B-kunder i dag gennemgår mindst  57 % af købsoplevelsen på egen hånd (dvs. uden at have kontakt med en sælger), kan marketingindhold også være afgørende for salg.

Derfor er det en god ide, at skabe relevant indhold målrettet hver af jeres ideelle kundeprofiler og de vigtigste interessenter, der træffer købsbeslutninger.

Dette “marketing på kunderejsen” bl.a. være:

Alt jeres relevante indhold kan samles direkte i jeres CRM system, så I kan dele det med jeres salgsteam, for at hjælpe dem med at lukke flere ICP-salg.

Indholdet behøver ikke begrænse sig til dokumenter og præsentationer. Succesfulde marketingmedarbejdere tænker på meget mere, når det drejer sig om indhold.

4. Afhold events med særligt fokus på jeres ideelle kunder

80 % af B2B-kunderne foretrækker at lære mere om jeres produkt gennem indhold, frem for reklamer.

Problemet er, at selv det bedste skrevne indhold ikke er ligeså engagerende som at lytte til nogen, der taler, eller en samtale med dem.

For at underbygge kundehistorier, salgstaler og produktblade, der allerede er udarbejdet, afholder dygtige marketingmedarbejdere begivenheder, der er specielt målrettet deres ideelle kunder.

Når I skaber målrettede events, uanset om det er fysiske eller online, hjælper det jer med at skabe relevant indhold, der præcist lever op til jeres ICP'ers forventninger og giver dem lyst til at købe.

For at sikre, at I promovere jeres event over for det rette publikum, kan I bruge jeres CRM system til at udarbejde målrettede lister leads og potentielle kunder.

I kan også bruge jeres CRM system til at sende e-mailkampagner, der inviterer disse særligt udvalgte kontakter til jeres event, samt spore deres engagement og deltagelse.

Det er selvfølgelig ikke kun nye potentielle, I kan målrette jeres ICP-kampagner mod.

Mange af jeres eksisterende kunder passer også ind i jeres ideelle kundeprofil og kan være en uudnyttet kilde til vækst, som I også kan markedsføre jer overfor.

Overfor de nuværende kunder kan I også bruge metoder som retargeting-annoncer til at promovere jeres events og markedsfører mersalg eller krydssalgsmuligheder til dem.

Uanset hvilken tilgang, I vælger, er det vigtigt at måle effektiviteten korrekt.

5. Udnytte og forbedre egne marketingkanaler

51 % af marketingmedarbejderne indrømmer, at de bruger 8 eller flere kanaler som del af deres markedsføring, sammenlignet med en anden undersøgelse, der viser, at 52 % blot bruger 3 - 4 marketingkanaler.

Selvom typiske marketingkanaler kan være alt fra betal-pr-klik-annoncer til sociale medier, er der tre vigtige kanaler, som I bør fokusere på:

  • Hjemmeside
  • E-mailmarketing
  • Automatisering

Egne kanaler er vigtige, for ikke alene har I fuld kontrol over dem, men jeres potentielle kunder, der bruger dem, kender jer allerede, synes godt om jer og stoler på jer.

Når I vækster og forbedrer disse kanaler, kan I øge marketings bidrag til virksomhedens vækst væsentligt ved at skabe flere leads og hjælpe med at lukke salgsaftaler.

Men hvad skal I gøre for at udnytte og forbedre jeres egne marketingkanaler?

Hjemmeside: Det er ikke nok at have en statisk hjemmeside. I må få den til at arbejde for jer for at skabe interesse og tiltrække de relevante potentielle kunder, der matcher jeres ICP.

For at optimere jeres hjemmesides potentiale er der en række spørgsmål, I bør søge svar på:

  • Se nærmere på jeres hjemmeside. Appellerer budskabet til jeres ideelle kundeprofil?
  • Hvad med jeres kontaktformularer og formularer til bestilling af demoer? Er de nemme at bruge og udfylde?
  • Tilbyder I nok indhold til potentielle kunder under hver fase af kunderejse?
  • Hvad kan I ellers gøre for at få flere kvalificerede leads, der matcher jeres ICP?


Ved revurdere jeres hjemmeside og de formularer I benytter her, har I en større chance for at generere og fange flere kvalificerede leads, hvilket vil bidrage væsentligt til at øge jeres indtægter.


E-mailmarketing: E-mail er af de mest kraftfulde værktøjer en marketingmedarbejder har til rådighed. Men sammenlignet med andre kanaler, såsom sociale medier, bliver e-mail dog ofte stemplet som "gammeldags".

Sandheden er dog, at den gennemsnitlige åbningsprocent for e-mails er 21,33 % på tværs af alle brancher, og velkomstmails bliver åbnet af hele 64 % af alle folk.

Der er flere ting I kan se på for at udnytte og forbedre jeres e-mailmarketing og bidrage til at øge indtægterne:

  • Gennemgå jeres nuværende kampagner. Hvilke typer e-mails sender I? Konverterer de?
  • Hvem sender I e-mails til? Hvor ofte sender I dem?
  • Har I segmenteret jeres e-maillister for at sikre, at I sender målrettede budskaber?
  • Skal indholdet optimeres eller forbedres?

Automatisering: Dette giver jer mulighed for at sende persontilpassede marketingkampagner og oplevelser, der "altid er aktive" og arbejder for jer "døgnet rundt" for at pleje leads.

Men når I først har fået en potentiel kundes e-mailadresse, hvad kan I så gøre for at bidrage til virksomhedens vækst?

For at sikre, at I får mest muligt ud af marketingautomatisering og udnytter det til at hjælpe med at skabe vækst, kan I stille følgende spørgsmål:

  • Har I oprettet persontilpassede automatiske kampagner for hver unikke ICP eller vigtige interessent?
  • Har I overvejet i hvilken fase af kunderejsen, kundeemnet befinder sig, og tilpasset indholdet og tilgangen derefter?
  • Afspejler jeres automatiseringskadence jeres målgruppes ønsker og den gennemsnitlige salgscyklus for jeres branche?
  • Hvilke typer automatiserede kampagner har I prøvet? Kan de forbedres eller optimeres?

Tanken om at forbinde alle punkterne mellem hjemmesideformularer, e-mails og automatisering kan virke svær at håndtere, men bare rolig, det er her teknologien kan hjælpe jer.

CRM system, såsom SuperOffice, kan hjælpe jer med at få mest muligt ud af jeres egne marketingkanaler, herunder også automatisering.

Dette er takket være stærke værktøjer til webformular, e-mail og automatisering, der hjælper jer med at optimere marketingkampagner og gennemgå resultaterne i realtid.

Sådan hjælper en CRM-platform marketingmedarbejdere med at skabe vækst

Som marketingmedarbejder bør du lægge størstedelen af dine kræfter i din ICP.

Det vil hjælpe dig med at:

  • Få mest muligt ud af jeres marketingbudget
  • Få flere af de rette personer til at besøge jeres hjemmeside og indhold
  • Øge antallet af leads fra ideelle kunder
  • Øge chancerne for at sælge til og fastholde eksisterende kunder
  • Bidrage direkte til øgede indtægter

Men I skal have de rette værktøjer, som kan hjælpe jer med at målrette jeres aktiviteter mod de rigtige målgrupper, udrulle kampagner og måle resultaterne.

En CRM-platform kan hjælpe jer med at håndtere marketingkampagner, der er særligt målrettet jeres ICP, hvilket fører til bedre salgsresultater og øger indtægterne.

Uden en CRM løsning, kan I få udfordringer med at forstå, hvem jeres ideelle kunder er, I får svært ved at måle jeres ICP-kampagners succes, og I spilder tiden på dårlige leads.

Med SuperOffice CRM kan I:

  • Løbende opbygge billedet af jeres ICP og følge jeres målrettede aktiviteter
  • Dele den rette type indhold, der hjælper jeres salgsteam med at lukke flere salgsaftaler
  • Gennemføre kampagner, der er målrettet jeres ICP og øger indtægterne
  • Monitorere jeres marketingkampagners resultater og påvirkning på salg

Er I klar til at tilføje flere kvalificerede leads til jeres pipeline og bidrage til virksomhedens vækst med SuperOffice CRM?

Book en demo af SuperOffice CRM i dag og lær, hvordan I kan håndtere alle jeres salg, marketing leads og aktiviteter fra én CRM-platform.