Tilmeld dig Thrive- en indholdsserie, der er skabt til at hjælpe dig med at gøre relationer til god forretning

B2B Marketing: Hvordan kan du tiltrække, engagere og glæde dine kundeemner og kunder

B2B Marketing strategier

B2B marketing er enkelt:

Tiltræk nye kunder og fasthold de eksisterende kunder.

Nemt, ikke?

Helt så simpelt er det ikke.

Mens marketingdelen måske lyder nem, er det købsprocessen, der er kompleks.

B2B kunder har forandret sig. De har udviklet sig.

B2B kunder er:

  • Grundige (67% af kunderejsen foregår nu digitalt)
  • Hårde forhandlere (B2B kunder afviser fire tilbud, før de accepterer det bedste)
  • Krævende (77% af B2B kunderne siger, at deres seneste køb enten var “Svært” eller “Meget komplekst”)
  • Utålmodige (80% af B2B kunderne har skiftet leverandører mindst en gang indenfor en 24-måneders periode).

Og det er de i deres gode ret til at være.

Specielt når de investerer $50,000+ i en ny platform.

Så deres rejse starter måske med en Google-søgning, men mellem denne og det endelige køb er der en masse aktiviteter og handlinger fra en fase til den næste.

B2B kunder læser så meget materiale og artikler om dit brand, dine produkter og dine konkurrenter, at de sikkert ved mere, end du gør.

Tænk over dette:'

…De søger produkter online
…De taler med venner, kollegaer og deres netværk
…De sammenligner dine produkter med konkurrenternes

Og endelig, når de er klar til at tale med salg, kontakter de dig.

Hver gang du får deres opmærksomhed, må du fastholde den.

Hvordan får du deres opmærksomhed? Ja, du må starte med virkelig at forstå dem.

Og det er her, nutidens moderne B2B marketing starter.

Din målgruppe.

Indholdsfortegnelse

  • Definér din målgruppe
  • Sæt et marketingmål
  • Kommunikation gennem den rigtige kanal
  • Investér i B2B marketing teknologi
  • Få en holistik tilgang til B2B marketing

Definér din målgruppe

Din målgruppe består af to dele:

  • Mennesker du har solgt til
  • Mennesker du aldrig har solgt til

Strategierne varierer afhængigt af, hvem du ønsker at kommunikere med.

Men det, der ikke bør variere, er din forståelse af, hvad det er, de har behov for.

Få styr på det, og du vil ikke have nogen problemer med dine B2B marketingkampagner.

(Igen, det er lettere sagt end gjort).

Så hvordan komme du derhen?

Det sker i tre faser:

1. Tal med eksisterende kunder. Hvis du har betalende kunder, skal du tale med dem. Find ud af, hvordan de bruger dit produkt og dine serviceydelser, og hvad du kan gøre for at gøre deres arbejdsdag bedre. Dette er din profil på en eksisterende kunde, og du kan bruge den feedback, de kommer med, til at gøre dine produkter og serviceydelser endnu bedre, hvilket hjælper med at fastholde dem længere.

2. Skab en ideel kundeprofil (ICP). Når du har talt med nok kunder, vil du have en bedre forståelse af, hvem der får mest værdi fra din forretning. Skab en ICP/ kundepersona, som klart viser, hvem denne type af kunde er. Dette er din kundeemneliste.

ideal-customer-profile.png

3. Kommunikér med begge grupper. Nu hvor du ved, hvem du ønsker at kommunikere med, er næste trin at gennemføre en marketingstrategi, der er relevant for dem. Det samme budskab virker ikke altid for begge grupper, da kunder kender din virksomhed, og det gør kundeemner måske ikke. Derfor må du sætte et mål.

Sæt et B2B marketingmål

Der er to typer af B2B marketingstrategier – erhvervelse og fastholdelse.

Erhvervelsesmarketing refererer til processen med at målrette og markedsføre dig overfor nye målgrupper og vinde nye kunder. Den type af leads, der er målgruppen for en erhvervelsesstrategi, befinder sig i overvejelsesfasen på marketingrejsen, hvilket betyder, at de ikke er et helt nyt publikum, som ikke er opmærksomme på dit brand.

Her kan du læse, hvorfor erhvervelsesmarketing er vigtig:

  • Giver virksomheden mulighed for systematisk at tiltrække og konvertere leads til nye kunder
  • Øger raterne for leadgenerering og konvertering
  • Styrker den overordnede indtjening for virksomheden
  • Udvider virksomhedens overordnede kundedatabase
  • Tiltrækker andre kunder, der kan lære mere om virksomhedens produkter og serviceydelser

Fastholdelsesmarketing er de aktiviteter, en organisation bruger til at øge sandsynligheden for, at en kunde fornyer sit abonnement, samtidig med at fokusere på at øge rentabiliteten af hver kunde gennem udvidelse og mersalg.

Her kan du læse, hvorfor din organisation bør fokusere på fastholdelsesmarketing:

  • Fastholdelse er billigere end erhvervelse
  • Loyale kunder er mere rentable
  • Engagerede kunder giver mere feedback
  • Få indsigt i dine kunder
  • Reducere kundeafgang

Fredrik Selander, CMO hos SuperOffice, er stor fortaler for fastholdelsesmarketing. Her kan du læse, hvorfor han mener, at virksomheder bør inkludere dette i deres B2B marketingstrategi.

“Høj kundeafgang (churn) er livsfarlig for din forretning!

Hvis du ikke tager kundefastholdelse seriøst,
tager du ikke din forretning seriøst.

Du vil miste penge, momentum og det vigtige brand-omdømme
og virale tilstedeværelset inden for dit markedssegment.

Det er meget sværere (og dyrere) at finde nye kunder
i forhold til med at pleje dine eksisterende kunder.
I hårde markedssegmenter har du ikke råd til dårlig omtale
forbundet med større tab af kunder.

I stedet bør du sigte efter at levere en fremragende kundeservice
og gøre dette til din største fordel.

Fastholdelsesmarketing starter med eksisterende kundedata. SuperOffice CRM er designet til at opfange hver eneste interaktion en kunde har med dit brand – hvilket giver dig den indsigt, du skal bruge for at levere en bedre kundeoplevelse.

Bestil en demo i dag for at se, hvordan SuperOffice kan understøtte din fastholdelsesstrategi.

De to B2B marketingstrategier må ikke forveksles.

Det hele afhænger i virkelighed af dine marketingmål:

  • Skabe ny forretning?
  • Fastholde eksisterende forretning?

Her er de vigtigste forskelle mellem erhvervelsesmarketing og fastholdelsesmarketing – og hvordan du kan måle dem basere på dine marketingmål.

ERHVERVELSE FASTHOLDELSE
Vækste kundebase Reducere kundeafgang (churn)
Øge salg Øge LTV
Øge brand-kendskab Øge kundeambassadører
Højere marketingomkostninger Lavere marketingomkostninger
Kombination af B2B marketing og salg Kombination af B2B marketing, salg, produkt og kundeservice.

 

Hvilken strategi er den rigtige for dig?

Det kommer an på:.

En ny opstartsvirksomhed vil ikke bruge den samme marketingstrategi som en veletableret succesfuld virksomhed.

(Det bør de i hvert fald ikke).

Spørg dig selv – hvor er du på din vækstrejse?

  • Opstart: Når du starter op, har du ingen kunder, så du vil fokusere 100% på erhvervelse.
  • Opbygge kendskab: Når du begynder at se salg, begynder du at allokere ressourcer til fastholdelsesmarketing for at hjælpe med at fastholde de kunder, du har erhvervet.
  • Vækst: Når du er i vækst, ser du, at flere kunder kommer til, og du må skabe balance mellem erhvervelse og fastholdelse.
  • Veletableret: Når du er blevet en veletableret virksomhed på dit marked, vil du opdele din strategi 50-50 mellem erhvervelse og fastholdelse.
  • Foretrukne brand: Den sidste fase er, hvor du læner dig mere op af fastholdelsesmarketing end erhvervelse – hvilket hjælper dig med at blive rentabel og blive det foretrukne brand på dit marked.

Før du nu beslutter dig, hvad dit næste trin skal være, er her noget, du bør overveje.

De to strategier konkurrerer ikke.

Faktisk er det sådan, at virksomheder, der fokuserer på begge, klarer sig bedre. Meget bedre.

Det skyldes at:

Omkostningerne til erhvervelse af nye kunder vil stige over tid i takt med, at din forretning udvides, og konkurrencen vokser. Så mens omkostningerne til erhvervelse af en ny kunde er overkommelig i dag, er den det måske ikke om 10-12 måneder fra nu.

På den anden side vil omkostningerne i kundens livscyklusværdi (CLV) falde over tid, når du investerer i at opbygge relationer med kunder og i at levere et produkt og service af høj kvalitet. Så mens omkostningerne til fastholdelse i starten er høje, vil de falde over tid, når kunderne løbende oplever den værdi, du leverer til dem.

Det er derfor, du må gøre begge dele – og fokusere på kortsigtede såvel som langsigtede strategier.

Og det er her, at marketinghjulet kommer ind.

De traditionelle marketing-tragte stopper efter konvertering – det tidspunkt, hvor et kundeemne bliver til en kunde.

Men det er jo ikke afslutningen på relationen. Det er heller ikke starten på den.

B2B købsprocessen er ikke en lineær A til Z rejse.

Det er en relation. Det er en helhed. Det er en ring.

Det er derfor, at så mange B2B marketingteams flytter sig fra at se marketingrejsen som en ”tragt” til at se den som et ”hjul”.funnel-vs-flywheel.png

Image source: HubSpot

Så hvad er marketinghjulet?

Det er løbende, gentagen og skalerbar tilgang til marketing.

Jo mere du investerer og bygger op i hvert område, jo stærkere bliver det.

Mens den traditionelle tragt består af faserne opmærksomhed, overvejelse og beslutning (konvertering), består B2B marketinghjulet af tiltrække, engagere og glæde.

Lad os se nærmere på hver af dem.

1. Tiltrække

“Tiltrække”-fasen i marketinghjulet handler om at skabe opmærksomhed om dit brand. Målet er her at få gjort kunderne opmærksomme på dit navn – således at når de skal købe et produkt eller en serviceydelse, som du tilbyder, så tænker de på dig – og kun dig.

Du kan tiltrække din målgruppe ved at dele indsigter, viden og ekspertise på din hjemmeside, sociale profiler og blogs – hvilket vil hjælpe dig med at øge synligheden i søgemaskiner og på sociale medieplatforme.

Det at dele relevant indhold er en god måde til at opbygge tillid, og det giver kundeemner og kunder mulighed for at vurdere, om de er interesserede i de produkter og serviceydelser, du leverer.

2. Engagere

I modsætning til i den traditionelle tragt, handler ”Engagere”-fasen i marketinghjulet ikke om at overlevere “leads” til salgsteams. I hjulet engagere marketing både kundeemner OG kunder. Dette er din mulighed for at levere reel værdi og styrke kunderelationerne.

Du kan engagere kundeemner og kunder ved at vise dem, hvordan dine produkter og serviceydelser løser reelle forretningsmæssige udfordringer gennem guider, videoer, webinarer og gratis prøveperioder.

Denne fase er mere end B2B marketing og åbner for kommunikationen med salgsteams (som kan vise kundeemner, hvordan de bruger produktet) og supportteams (som kan løse åbne sager indrapporteret af kunden).

3. Glæde

“Glæde-fasen” i marketinghjulet gør processen til en oplevelse – og en positiv oplevelse, som kundeemner og kunder ønsker at dele. I modsætning til B2C kunder og transaktionssalg, søger B2B kunder en relation – nogen de kan konsultere og sparre med, og nogen der kan hjælpe dem, så de kan nå deres forretningsmål.transactional-vs-relationship.png

Du kan glæde kundeemner og kunder ved at levere en fantastisk kundeoplevelse – dette kræver konstant produktudvikling, god kundeservice, omnichannel support, kundefeedback (f.eks. NPS) og kundeloyalitetsprogrammer.

Hvad sker der, når du gør dine kunder glade? De spreder den gode historie om dig – og skaber på den måde en ring tilbage til Tiltrække-fasen og sætter marketinghjulet i sving, igen.

HubSpot-English-Flywheel-Jul-27-2020-04-17-18-68-PM.png

Image source: HubSpot

Nu kender du strategierne og har set, hvordan B2B marketing har udviklet sig fra en tragt til et hjul. Her er så de vigtigste B2B marketingkanaler, som du kan bruge til at kommunikere dit budskab til din målgruppe.

Kommunikation i de rigtige B2B marketingkanaler

Når det gælder B2B marketingkanaler, hvad tænker du så på?

LinkedIn? Email-marketing? Events? TikTok?

De fungerer selvfølgelig alle sammen. Og de er effektive.

Men fremfor at prøve at snævre det ind til en specifik kanal, vil vi tale om kategorier.

Kanalerne til at kommunikere med din målgruppe falder ind under kategorierne Owned (egne), Earned (fortjente) og Paid (betalte).

Kort sagt er forskellen på Owned, Earned og Paid medier:

  • Owned: Er de mediekanaler, som du selv driver og kontollerer – din hjemmeside eller dine nyhedsbreve.
  • Earned: Er de kanaler, der bruges af andre til at dele indhold og historier om din organisation.
  • Paid: Omhandler al eksponering, som du betaler for, og kan variere fra bannere til annoncer til søgemaskiner og reklamer og ”product placements”.

Lad os se nærmere på hver af dem inkl. nogle eksempler på, hvordan du kan bruge dem som en del af din B2B marketingstrategi.

Owned medier

Owned medier er dine egne medier. De er målrettede dine eksisterende kunder, partnere, abonnenter og kundeemner – mennesker som har en vis kendskab til din virksomhed.

  • Hjemmeside og blog: En hjemmeside og en blog er en god platform til at kommunikere om produkter, serviceydelser og erfaring til din målgruppe. Jo mere indhold du publicerer, jo mere sandsynligt er det, at din målgruppe vil opdage dig via Google-søgning (SEO).
  • Sociale medier: Social medier hjælper virksomheder med at dele deres indhold med mennesker i deres netværk. Du kan dele det direkte fra en “branded” profil eller en personlig profil. De mest populære sociale medieplatforme for B2B marketing er LinkedIn, efterfulgt af Facebook og YouTube.
  • Nyhedsbreve: Med en verificeret liste og en aktiv læserskare er email en god måde at kommunikere med din målgruppe på. Men med det store antal emails, der dagligt deles med abonnenter, er det vigtigt, at du får dit indhold til at skille sig ud og leverer værdi.

Email-marketing er stadig den mest effektive måde for brands til at kommunikere med deres målgrupper. Kunderne foretrækker det, og det giver en bedre ROI end nogen anden marketingkanal.

Bestil en demo i dag, og vi vil vise dig, hvordan SuperOffice Marketing kan hjælpe dig med at nå dine marketingmål.

Earned medier

Earned medier – er medier med indhold, du har gjort dig fortjent til. De dækker brugergeneret indhold, såsom kommentarer på blogs, diskussioner i grupper og på fora og anmeldelser på tredjeparts hjemmesider.

  • Anmelder-sider: Personer skriver anmeldelser eller rangeringer på tredjeparts hjemmesider som Capterra, G2 og Software Advice.
  • Sociale medier: Personer deler dit indhold med deres netværk på sociale medier for at vise, at indholdet er relevant, interessant og værdifuldt. Dette er med til at skabe en diskussion og øget opmærksomhed om dit brand.
  • Online omtale: Tredjeparts hjemmesider, som sammenligner dit produkt eller serviceydelse med andre leverandører på markedet, blog-opslag, som refererer til dit indhold eller “thought leaders”, som nævner dit brand som en troværdig kilde.

Paid medier

Alle de kanaler, hvor du betaler for at kunne distribuere kommunikation til din målgruppe, falder ind under paid medier. Dette inkluderer søge-annoncer, bannere, reklamer og “product placements”.

  • Betalt søgning: Virksomheder kan købe topplaceringer på Google for specifikke begreber/ord, som deres målgruppe søger efter. Gennem Google Ads kan du købe eksponering gennem tekst, visninger og re-marketing kampagner.
  • Sponsorerede opdateringer: I takt med at resultaterne via organisk søgning er faldende på de sociale medieplatforme, kan du betale for at få mere eksponering gennem sponsorerede opdateringer. Både Facebook og LinkedIn tilbyder gode muligheder for at målrette aktiviteter, og giver dig mulighed for at vise annoncer overfor den rigtige målgruppe.
  • Advertorials: Du kan købe opmærksomhed gennem online advertorials på relevante hjemmesider, som tiltrækker dine ideelle kunder. En anden måde at ramme relevante købere på er gennem helsidesannoncer i branchemagasiner.

BONUS: Salg

B2B salg er en vigtig kanal for B2B marketing. Det skal det være.

Billioner af dollars tabes hvert år, p.g.a. mangel på afstemning mellem salg og marketing teams. Og jo mere kompleks købsprocessen er, jo mere afstemte skal teams’ne være. Fra allerførste kontaktpunkt til leverance. Her kan du se, hvordan salg kan være en kanal, der understøtter marketingteams.

  • Social selling: Den største sociale medie-kanal for B2B kunder er LinkedIn. Med 830 millioner medlemmer – her kan salgsteams dele relevant indhold og bruge det som en måde til at starte dialog med beslutningstagere.
  • Udgående: Det er svært at booke salgsmøder gennem emailudsendelser. Så start småt og link til indhold fra virksomhedens blog i stedet. Når du bearbejder kundeemner, må du, når du henvender dig til nogen i byggebranchen, linke til din artikel om tendenser i byggebranchen. Jo mere specifik, jo bedre.
  • Thought leadership: Sælgere får førstehåndsindsigt fra deres kunder. Brug denne viden til at skabe indhold i en email, på sociale medier og branchespecifikke nyhedssider. Når du deler din ekspertise, driver det trafik til din hjemmeside, og marketingteams kan så opfange kontaktdata gennem leadgenereringsformularer.

Solveig Rundquist, Head of Brand and Buzz hos SuperOffice, har oplevet og prøvet dem alle. Så vi har bedt Solveig om at dele sin ekspertise baseret på sin erfaring med B2B marketing.

“Det korte svar er selvfølgelig, at du bør fokusere på de kanaler,
hvor dine potentielle kunder er
– eller hvor dine potentielle købere vil være.

F.eks.: Vil denne TikTok influencer være en,
der vil søge information om din løsning om 5 år?

Altså, du må starte på at opbygge relationen nu.
Hvis du ikke gør det, vil du tabe til det brand, der gjorde.

Husk B2B marketing handler stadig om mennesker, der markedsføre
sig til mennesker. Du, som marketingmedarbejder eller sælger,
er et menneske, der taler med en køber, CMO, en eller anden
– et menneske – i din målgruppe.

Som vi gerne siger hos SuperOffice
- Relationships matter, og det er uanset kanal.”

En kombination af Owned, Earned og Paid medier

Ligesom med marketingstrategier til henholdsvis erhvervelse og fastholdelse er det bedst at kombinere kanaler og taktikker.

Her kan du se, hvordan du kan gøre det:

  • Promovere blog-opslag (owned) på LinkedIn (paid)
  • På din hjemmeside (owned) kan du bede folk om at komme med produkt-anmeldelser(earned)
  • Bruge produktanmeldelser(earned) som referencer på dine produktsider (owned)
  • Promovere anmeldelser (earned) som sponorerede ads på Facebook (paid)

Nu er det store spørgsmål…

…Hvilken kanal er den rigtige for dig?

Der er ikke noget korrekt svar her.

Men vi kan hjælpe dig med at komme i gang:

Hvor bruger dine kunder og ideelle kunder det meste af deres tid.?

Start der.

Du kan gøre alt dette manuelt, eller du kan bruge teknologi til at hjælpe dig med at lykkes.

Fra automatisering til sporing og rapportering, dataindsamling og sikkerhed – her er den teknologi, som hvert eneste B2B marketing team bør investere i.

Investér i B2B marketingteknologi til at understøtte processen

Du forstår behovet for B2B marketingteknologi.

Super! Nu må du finde det, der passer bedst til dine behov.

Held og lykke! Der er mere end 8.000 at vælge imellem!

Men lad ikke det afskrække dig.

I stedet for at afprøve hvert eneste nye værktøj, må du fokusere på de dele af din strategi, som kræver teknologi. F.eks. behøver du ikke investere i teknologi til sporing af annoncer, hvis du ikke investerer i betalt søgning.

I stedet må du fokusere på nogle få nøgleområder af din strategi, som vil kunne udnytte teknologi.

For at hjælpe dig har vi grupperet de nøgleområder, som størstedelen af alle B2B marketing teams behøver, efter indhold og annoncering, analyse, intelligens og indsigter og platforme, data og automatisering.

Lad os dykke ned i hver af disse og se, hvordan de understøtter din B2B marketingstrategi.

Indhold og annoncering

  • CMS: For at have en hjemmeside og være tilstede online har du brug for et Content Management System (CMS). Et CMS bruges til at skabe og håndtere indhold såsom produktsider, kampagnesider og blog.
  • Annoncekampagner og opmærksomhed: Annonceplatforme som Google Ads giver dig mulighed for at betale for topplaceringer i Google-søgninger, når beslutningstagere leder efter en løsning. Selvom det kan være dyrt, er det en god måde at skabe øget brand-opmærksomhed på over for kundeemner, som måske ikke kender dit brand.
  • Email marketingplatforme: Email marketing er en god måde til at kommunikere med kundeemner og kunder. Brug email marketing til at kommunikere om nye produkter, nyt fra virksomheden og nyt indhold.
  • Optimering af konvertering: Når først du har tiltrukken “nok” mennesker til at besøge din hjemmeside, kan du begynde at koncentrere dig om at konvertere flere besøgende til kunder. Du kan gøre dette gennem behovsanalyser, A/B test og formularoptimering.

Analyse, intelligens og indsigt

  • Tag Manager: Jo flere scripts til sporing, du har på din hjemmeside, jo langsommere bliver den. Tag Manager-værktøj gør det nemt at kombinere alle scripts i et enkelt script. Du kan bruge lige så mange scripts, som du har brug for, og hjemmesiden vil ikke blive påvirket.
  • Hjemmesideanalyser: Nøglen til at få succes med digital marketing er at forstå, hvordan mennesker bevæger sig rundt på din hjemmeside, hvor de kommer fra, og hvordan de engagerer sig. Det er det, hjemmesideanalyser giver dig mulighed for at gøre.
  • Lead Score: Dette hjælper B2B marketingfolk med at levere salgsklare leads – personer, der er klar til at engagere sig i en salgsproces – til salgsteams. Fremfor at få sælgerne til at kontakte kundeemner, som ikke er klar til at købe.
  • IP sporing: Medmindre nogen udfylder en formular på din hjemmeside, er det svært at vide mere om de besøgende, andet end at de er en anonym gæst. IP sporing løser dette problem – til en vis grad – ved at vise dig det firmanavn, som har besøgt din hjemmeside. Dette giver dig mulighed for at se, om du tiltrækker den rigtige type af publikum.

Platforme, data og automatisering

  • CRM: Du kan indsamle, gemme og håndtere data om kunder og kundeemner på en cloud-baseret CRM platform. Brug denne data og automatiserede indsigter til at levere mere personaliseret marketingkommunikation baseret på interesser, adfærd og interaktionshistorik.
  • Marketingautomatisering: Fra første tilmelding til kundepleje, fra aftaleluk til livscyklus og kampagner; marketingautomatisering hjælper med at eliminere den manuelle arbejdsmængde, det kræver at kommunikere med kundeemner og kunder i forskellige faser af kunderejsen.
  • Kundedataplatform: Kundedataplatforme (CDP) fortæller dig alt om en kunde i et enkelt dashboard, inklusiv åbnede emails, besvarede sager og de sælgere, de har kommunikeret med. Det giver dig et 360-graders overblik over en kunde.

Vi ved det. Der er en masse teknoloi at vælge imellem.

Og derfor vælger B2B marketingfolk SuperOffice CRM.

SuperOffice CRM indeholder en kundedataplatform, CRM og email marketingplatform i én løsning. Plus - med dybe integrationer til CMS, marketingautomatisering og IP sporing er størstedelen af dine marketingteknologier samlet på en enkelt platform.

Vil du gerne høre mere om SuperOffice CRM? Bestil en demo her.

Og husk en ting:

Strategier, kanaler og teknologi fungerer ikke i siloer.

Det er ikke enten det ene eller det andet. De arbejder allesammen sammen.

Det er sådan du opnår en holistisk tilgang til marketing.

Få en holistisk tilgang til B2B marketing

For mindre end fem år siden ville et kundeemne være i kontakt med dit brand en håndfuld gange, før de ville foretage et køb. Dengang gav det god mening at være synlig i en eller to kanaler.

Det er ikke længere tilfældet.

Tænk på kunderejsen. Tænk på din egen købsoplevelse.

Den er ikke lineær. Derfor er en holistisk tilgang til marketing nødvendig.

Når det gælder holistisk marketing, er der ingen større ekspert end vores egen Niklas Stattin, Head of Digital Marketing hos SuperOffice. Her kan du læse, hvorfor han mener, at du bør overveje at have en holistisk tilgang.

“Det gennemsnitlige antal kontaktpunkter for B2B kunder
plejede at være mellem 6 og 8 interaktioner.

I dag er det 27 interaktioner!

Du er ikke konkurrencedygtig med en traditionel tilgang
baseret på én kanal til B2B marketing.

Det er afgørende at have en holistisk tilgang.
Hver marketingkanal, du investerer i, bør understøtte den næste
– og dermed skabe en marketinginfrastruktur,
der dækker alle de forskellige trin i kunderejsen.

Gør dette godt, og du vil vinde i marketing!”

Hver eneste marketingmedarbejder drømmer om at nå denne fase:

At levere det rigtige budskab, til den rigtige person, i den rigtige kanal, på det rigtige tidspunkt.

Google kalder dette at vinde de øjeblikke, der betyder noget.

Og dette er i lang tid blevet betragtet som den Hellige Gral for B2B marketing.

Så hvordan kommer du dertil?

Data og teknologi er kritisk. Platforme som CRM leverer indsigter, der giver os kontekst om, hvem og hvor kunden er, og i hvilken fase af deres rejse de befinder sig.

Og jo mere du engagerer dig med kunder gennem de kanaler, hvor de er aktive, jo flere datapunkter har du, hvor du kan indsamle data for at få en dybere forståelse af dem. Jo mere du forstår dem, jo mere personaliseret kan din marketingkommunikation være.

Det er sådan, du erhverver kunder. Og det er sådan, du fastholder dem.

Og det er sådan du skaber en vellykket B2B marketingstrategi.

Uanset om du ønsker at erhverve nye kunder eller at fastholde eksisterende kunder, er en CRM platform fundamentet for din B2B marketingstrategi. Bestil en 30-minutters demo med en af vores CRM eksperter, og vi vil vise dig, hvordan SuperOffice CRM kan hjælpe dig med at nå dine B2B marketingmål.

Kunder spørger også

Hvad er forskellen på B2B og B2C marketing?

Salg mellem virksomheder - business to business (B2B) og salg til forbrugere - business to consumer (B2C) marketingstrategier er forskellige, da de er baseret på at tiltrække to forskellige målgrupper. B2B marketing strategier tiltrækker virksomheder, mens B2C marketing strategier tiltrækker forbrugere.

Hvorfor er B2B marketing vigtigt?

B2B marketing er vigtigt, fordi det gør det nemmere for virksomheder at erhverve nye kunder, fastholde eksisterende kunder og skabe vækst for deres forretning. En solid B2B marketing-strategi kan hjælpe med at stå i mod markeds- og økonomiske kriser. Uden B2B marketing vil du blive overset af din målgruppe.

Hvad er det vigtigste for at få succes med B2B marketing?

Det vigtigste succeskriterium i B2B marketing er empati – at have en ægte forståelse af, hvem dine ideelle kunder er, og de smertepunkter og udfordringer de står overfor. Du kan bruge empati til at skabe en marketingstrategi, hvori du bruger historiefortælling og kreativitet, der er afstemt i forhold til, hvem de er, til at skabe langsigtede forretningsrelationer.

Ressourcer du vil synes om