7 tips til at skabe en god kundeoplevelse strategi

Læs mere

7 tips til at komme godt i gang med email marketing

I 2008 var det kun 64% af de mindre virksomheder, som benyttede email marketing til at markedsføre deres virksomhed.

I dag er tallet oppe på 98%.

Årsagen er enkel: Email marketing overgår alle andre markedføringskanaler, når det gælder om at skabe indtjening.

En undersøgelse fra 2016 udført af Webmarketing123 viser, at 1 ud af 3 B2B marketingfolk udpeger email marketing som den kanal, der har den største positive effekt på indtjeningen - En klar vinder, og næsten dobbelt så effektiv som den næstbedste markdesføringskanal (SEO).

Email marketing kan skabe gode resultater for din virksomhed. Men det er ikke uden udfordringer.

En af de største udfordringer ifølge mindre virksomheder, der benytter email marketing, er bekymringen for, om deres modtagere vil se reklame emails som spam, eller værre endnu, at deres email ikke er effektive.

I denne artikel vil vi give dig 7 gode råd til at komme godt i gang med email marketing. 

1. Udarbejd en plan

Før du opretter din næste email kampagne, skal du udarbejde en plan. En kampagneplan hjælper dig med at tydeliggøre dine mål, din tilgang og nødvendige opfølgningsaktiviteter. Og hvad skal din plan så indeholde?

Her er et par spørgsmål, som du kan stille dig selv, før du begynder:

  • Hvad er mine mål?
  • Hvem er mit publikum?
  • Hvor ofte vil jeg sende emails?
  • Hvilket indhold vil jeg medtage i kampagnen?
  • Hvor længe skal kampagnen løbe?
  • Hvordan vil jeg måle mine resultater?

Din plan behøver ikke at være alt for detaljeret. Hvis du har travlt, kan du nøjes med stikord. Målet er blot, at din plan er nedskrevet, så du kan referere til den, når det er nødvendigt.

2. Hold din kampagne enkel og struktureret

Det er en meget normal email taktik at medtage flere budskaber i en kampagne for at ramme så bredt som muligt. Her er vores råd:

Gør det stik modsatte.

Sørg for at dit budskab er præcist, let at læse og relevant.

Fortvivl ikke, hvis du aldrig har skrevet en kampagne email før - Jack Price’s “Four Ps” of Persuasive Email Copywriting er et godt sted at starte.

Det er et helt enkelt princip. P’erne hjælper dig med at opbygge en struktureret email kampagne, der fanger læsernes opmærksomhed og fremkalder en respons. De fire P'er står for:

1. Promise
2. Picture
3. Proof
4. Push

Promise: Start med at love dine kunder noget - en løsning på deres problem eksempelvis.

Picture: Brug sproget til hjælpe læseren med at danne sig et mentalt billede af din løsning i forhold til deres problem.

Proof: Giv et bevis på at du kan levere. F.eks. undersøgelser eller udtalelser.

Push: Til sidst -  Gør det meget tydeligt, hvad læseren nu skal gøre. Tilføj et link til at købe et produkt eller tilbyd en gratis download til dem, der tøver med at købe.

3. Test dine emails

Der er flere muligheder for at teste dine email kampagner. Det behøver ikke være dyrt eller tidskrævende, men alle emails bør som minimum læses af en kollega, før du trykker send.

Det er også vigtigt at teste dine emails på forskellige platforme. Hvordan ser de ud på en tablet eller mobil? Vises billeder korrekt i alle emailklienter?

Ifølge Litmus, bliver 55% af alle emails nu åbnet på en mobil enhed, og den udvikling stopper ikke.

Kunderne vil i stigende grad læse emials på forskellige platforme, og du må sikre dig, at dine emails kan læses på hver enkelt enhed.

4. Timing er vigtig

Kunderne læser emails på forskellige tidspunkter af dagen og af forskellige årsager. Så du må levere din email i deres indboks på det tidspunkt, hvor chancen for, at de læser den, er størst. Sæt først dig selv i kundens sted. Tænk på om dine kunder åbner deres email som det første om morgenen, eller måske fra deres sofa sidst på dagen. Dette har betydning for, hvornår du skal sende din email.

Prøv at sende emails på forskellige tidspunkter af dagen og på forskillige ugedage for at finde ud af, hvad der virker bedst for dig og dine kunder.

Hvis du beslutter at sende din email kampagne i løbet af arbejdsugen, har vores egen undersøgelse vist, at tirsdag giver de højeste åbningsrater, og at de fleste emails åbnes om eftermiddagen (efter kl. 14:00).

5. Gør dine emails personlige

Dine kunder deler selvfølgelig visse præferencer og ligheder, men ellers er de meget forskellige. Men folk sætter pris på at blive behandlet personligt og som om, de er specielle. Det har du mulighed for at gøre med CRM software.

Med CRM software kan du indsætte personlige elementer i en email kampagne, så du kan få din email til at virke skræddersyet til hver af dine modtagere. Du bestemmer selv, hvor personlige dine kampagner skal være, men du kan gøre din emails personlige ved hjælp af følgende: 

  • Navn
  • Beliggenhed
  • Købshistorik
  • Seneste login dato
  • Seneste aktivitet

6. Få kundens tilladelse, inden du sender emails

Permission baseret marketing er blevet mere og mere relevant de seneste år og må nu betragtes som almindelig praksis. Hvad er permission baseret marketing så?

Du skal spørge kunden om tilladelse, før du begynder at sende emails til dem med det formål at promovere dine produkter eller service-ydelser.

Marketing guru Seth Godin beskrev permission baseret marketing i en blog post fra 2008:

“Permission marketing er et privilegium (ikke en ret) til at levere et forventede, personlige og relevante budskaber til mennesker, der rent faktisk ønsker at modtage dem... [Det] er ligesom dating. Du lægger ikke bare ud med at sælge varen ved første møde. Du skal gøre dig fortjent til det over tid, lidt efter lidt.”


Permission baseret marketing kræver, at du beder kunderne om aktivt at tilmelde sig din mailingliste i modsætning til at købe emaillister, som indeholder emailadresser på mennesker, som aldrig har hørt om dig før.

Selvom det er tidskrævende at opbygge egne emaillister, får du langt bedre responsrater, da disse modtagere rent faktisk gerne vil høre fra dig.

7. Mål resultaterne

Som med alle andre markedsføringkanaler bør du måle resultaterne af dine kampagner. Du kan måle, hvor succesfulde dine emails er ved at benytte disse email marketing key performing indicators (KPI'er):

  • Leveringsrate
  • Åbningsrate
  • Klikrate

Leveringsraten beregnes udfra det antal emails, der er sendt, i forhold til det antal emails, der er leveret til modtagerne. En email kan måske ikke leveres, fordi emailadressen ikke længere eksisterer eller på anden måde er ugyldig.

Åbningsrate beregnes udfra antallet af emails, som er leveret, i forhold til hvor mange, der åbnes af modtagerne.

Klikrate beregnes udfra de emails, der er blevet åbnet, i forhold til, hvor mange af modtagerne, der vælger at klikke på et link eller et billede i emailen.

Ved at måle på disse key performance indicators kan du identificere, hvad der virker bedst i dine email kampagner. F.eks. opdager du måske, at en email kampagne med en kort emnelinje opnår en bedre åbningsrate sammenlignet med en kampagne med en længere emnelinje. Så kan du prøve at benytte kortere emnelinjer i fremtiden.

Konklusion

For mindre virksomheder er både tid og arbejdskraft knap. Derfor ønsker du også at benytte din tid og dine ressourcer på de aktiviteter, som giver dig de bedste resultater.

En af de aktiviteter, som giver dig gode resultater og ikke kræver en masse penge, er email marketing.

Når du er en mindre virksomhed, giver email marketing dig mulighed for at komme tættere på dine kunder på en måde, som ingen anden markedsføringskanal kan tilbyde.

Brug email marketing til at opbygge et forhold til dine kunder. Send dem emails, som de ønsker at åbne - en email, som får dem til at klikke videre.

Og hvis din første kampagne ikke giver de forventede resultater, så fortvivl ikke. Du kan trøste dig med, at selv de største og bedste organisationer ikke altid rammer plet. Mål dine resultater og optimer din næste kampagne!

Glæder du dig til at komme i gang med email marketing?

Prøv SuperOffice Marketing. Bestil en gratis demo her.

Få gratis demo