7 tips til at skabe en god kundeoplevelse strategi

Læs mere

7 fordele ved Software-as-a-Service CRM for din virksomhed

Software-as-a-service (SaaS) har eksisteret siden starten af 00’erne og er et omkostningseffektivt alternativ til den traditionelle IT drift, hvor du må købe og udbygge din egen IT infrastruktur, installere softwaren selv, konfigurere applikationerne og ansætte en IT afdeling til at tage sig af det hele.

Selvom SaaS applikationer har eksisteret i en del år, har virksomhederne stadig mange spørgsmål til, om disse applikationer er en reel mulighed for dem.

Hvis du er en af dem, som overvejer, om SaaS applikationer er noget for dig, håber vi, at denne artikel vil besvare nogle af dine spørgsmål.

Hvad er Software-as-a-Service?

Det kaldes også “on-demand” og “i skyen/Cloud” software. SaaS tilbyder adgang og abonnement på IT ydelser baseret på fælles infrastruktur via skyen gennem internettet.

Med andre ord - den software, som du ønsker at benytte, leveres og håndteres af en ekstern leverandør, og du får adgang via din foretrukne internetbrowser.

Fortsætter virksomheder med at vælge skyen?

Svaret er ja! Dette gælder alt lige fra Microsoft’s Office Web Apps og Google Search til Facebook, så det er ikke en overdrivelse at sige, at det er SaaS modellen, der styrer IT showet netop nu.

Og ifølge Cisco Global Cloud Index, vil SaaS tilgangen vokse med 59% i 2018.

I 2014 viste Gartner's årlige undersøgelse af CIOs, at 72% af respondenterne allerede benytter SaaS. Og en ny undersøgelse af KPMG viste, at næsten halvdelen af de adspurgte ledere, nævnte SaaS som deres mest sandsynlige investeringsområde.

Hvem bruger SaaS applikaktioner?

SaaS passer egentlig til alle – til privat eller professionelt brug.

Det passer specielt godt til mindre og mellem-store virksomheder. Først og fremmest er SaaS et problemfrit og omkostningseffektivt alternativ, som tilbyder nye muligheder, fleksible omkostninger samt nem vedligeholdelse og implementering.

Du behøver ikke en super kraftig computer, egen server eller egne IT-eksperter for at gemme din forretningsmæssige information i skyen. Med SaaS har flere brugere adgang til hele databasen når som helst og hvor som helst - bare der er adgang til internettet.

Det eneste du har brug for er en web-browser og en enhed til at tilgå internettet med, og så er du i gang.

SaaS revolutionen indenfor CRM software

Når det gælder CRM software, har introduktionen af SaaS modellen ganske enkelt været en revolution. Det har ændret tilgangen til CRM fra en “indkøbs- og ejerskabs” model til en “abonnements- og outsourcing" model.

Med SaaS CRM applikationer kan både store og små virksomheder nu nyde godt af fordelene ved et CRM system - på en langt mere tilgængelig måde. Og fordommen om, at kun store virksomheder har råd til CRM, er nu kun en myte.

Lad os se på, hvilke fordele din virksomhed kan opnå ved at vælge en SaaS CRM model.

De vigtigste fordele ved SaaS CRM for din virksomhed

1. Ingen store opstartsinvesteringer

SaaS fungerer som en pay-as-you-go model uden store opstartsinvesteringer. Du betaler bare en månedtlig eller årlig abonnementspris for at benytte CRM som en serviceydelse.

Dette er en af grundene til, at SaaS foretrækkes af mange mindre virksomheder og iværksættere, som måske ikke kan finde penge til at investere i en CRM løsning, men stadig betragter det som forretningskritisk for virksomheden.

Det betyder også, at omkostningen kan bogføres som en driftomkostning (hvilket de fleste CFO'er foretrækker) fremfor en investering.

2. Et omkostningsbesparende alternativ

Dette er en af de mest attraktive fordele – SaaS CRM kan spare mange penge for virksomheden.

Når du sammenligner omkostningen ved en SaaS CRM løsning med omkostningen ved at købe softwaren, kan SaaS alternativet umiddelbart stadig virke dyrt.

Du skal dog huske at medregne de udgifter, du har til indkøb af den nødvendige hardware såvel som lønninger til IT personale, som skal stå for vedligeholdelse af det hele. Når det hele tælles med, viser det sig, at SaaS rent faktisk er et billigere alternativ.

Med andre ord – når du bruger SaaS, betyder det, at du kan glemme alt om udgifter til ekstra hardware og folk, som skal vedligeholde systemet.

3. Direkte adgang

SaaS modellen giver dig mulighed for at få adgang til din CRM database hvor som helst, på en hvilken som helst enhed og når som helst.

Du skal bare bruge en internetforbindelse og en web-browser. Da løsningen ligger i skyen og er tilgængelig via internettet, er SaaS CRM specielt godt for sælgere, som tilbringer det meste af tiden på farten.

4. Ingen IT problemer

Et problemfrit IT liv er helt bestemt et vigtigt salgsargument for SaaS CRM.

Den abonnements-baserede SaaS prissætning indebærer næsten ingen omkostninger til vedligeholdelse af systemet så som backup, opdateringer og sikkerhed.

Brugere behøver ikke købe, installere eller opdatere hardware eller have en lokal server installeret, hvilket bestemt kan være dyrt og kræver vedligeholdelse. Det betyder også, at du ikke behøver at ansætte IT personale til dette formål.

SaaS CRM løsninger hostes af en SaaS leverander, så alle opgraderinger, installationer, vedligeholdelse og tilknytning af nye brugere sker uden, at kunden skal foretage sig noget.

Derudover er det SaaS leverandørens ansvar at leve op til deres aftaler og sikre, at IT hardwaren fungerer, som den skal.

5. Du kan udvide og integrere, som du vil

For bare få år siden var en risiko ved at vælge en ny software applikation, at den ikke ville fungere sammen med den måde, du arbejder på, og de programmer, du allerede kender.

I takt med at teknologien har udviklet sig, kan brugere af SaaS CRM apps integrere med anden tilgængelig software på markedet og udvide deres CRM løsning, ligesom en onsite kunde gør.

Det betyder, at kunder kan fortsætte med at bruge den software, de plejer, så som ERP systemer og emailklienter, da disse normalt nemt kan integreres med SaaS løsningen.

6. Højt sikkerhedsniveau

Da SaaS leverandøren har ansvaret for vedligeholdelse af den data, som kunden betror dem med, bliver sikkerheden taget virkelig seriøst og kundedate bliver rigtig godt beskyttet.

SaaS leverandørens levebrød afhænger af datasikkerhed, og derfor har beskyttelse af app'en naturligvis allerhøjeste prioritet. SaaS leverandører har blandt andet spredt deres servere på flere forskellige lokationer og benytter automatiske back-ups, og derfor er sikkerhedsniveauet højere end det, din egen virksomhed vil være i stand til at tilbyde.

7. Nemt at skalere

Sidst men ikke mindst er SaaS CRM modellen hurtig at skalere op. Det betyder, at hvis din organisation beslutter at øge antallet af CRM brugere, kan det ske i løbet af en dag.

Der er ikke behov for lange forespørgsler, test, ændring af IT-strukturen, installation af ny software eller lange svartider - du kan bare ændre abonnementet og voilà – flere brugere får adgang til SaaS løsningen. Og hvis du har brug for mere lagringsplads eller andre ydelser er processen den samme: Hurtig og kan implementeres næsten med det samme.

Ned-skalering kan dog stadig tage længere tid. Dette er defineret i kontrakten med hver enkelt leverandør.

Når først du vælger SaaS…

Der er mange fordele ved SaaS. Virksomheder over hele verden flytter nu i skyen, hvor de nemt kan leje serviceydelser og nyde en problemfri IT-tilværelse.

Når det gælder SaaS CRM, er de vigtigste fordele:

  • ingen IT-relaterede problemer. Det betyder, at brugeren ikke behøver at købe, installere og vedligeholde hardware;
  • ingen store licensomkostninger, f.eks. ekstra udgifter til vedligeholdelse og opgraderinger;
  • Nem tilpasning, da SaaS tilbyder en fleksibel og skalerbar IT løsning, som er kompatibel med en lang række forretningsværktøj.

Så for dem, som ønsker bedre kontrol og vækst i forretning, er der kun et udestående tilbage - vælg den helt rigtige SaaS CRM leverandør!

Bestil Free Trial