Sådan bruger hurtigt voksende virksomheder SaaS til at øge væksten

Software-as-a-service (SaaS) har eksisteret siden starten af 00’erne og er et omkostningseffektivt alternativ til den traditionelle IT drift, hvor du må købe og udbygge din egen IT infrastruktur, installere softwaren selv, konfigurere applikationerne og ansætte en IT afdeling til at tage sig af det hele.

Selvom SaaS applikationer har eksisteret i en del år, har virksomhederne stadig mange spørgsmål til, om disse applikationer er en reel mulighed for dem.

Hvis du er en af dem, som overvejer, om SaaS applikationer er noget for dig, håber vi, at denne artikel vil besvare nogle af dine spørgsmål.

Hvad er Software-as-a-Service?

SaaS eller Software as a Service, også kendt som ASP (application service provider) service, software on demand eller - ganske enkelt - service i skyen/the cloud tilbyder adgang og abonnement på IT ydelser baseret på fælles infrastruktur via skyen og leveret gennem internettet, fremfor købt og downloaded eller installeret lokalt. 

Med andre ord - den software, som du ønsker at benytte, leveres og håndteres af en ekstern leverandør, og du får adgang via din foretrukne internetbrowser (og mobile enheder).

Hvor vigtig er skyen?

Det forholder sig således:

Din virksomhed vil vokse med 19.63%, hvis du vælger skyen.

Det er, hvad en rapport fra Vanson Bourne viser, efter de har interviewet 460 ledende beslutningstagere om betydningen af at flytte deres forretningsydelser til skyen. 

For et årti siden tænkte kun meget få virksomheder på cloud-teknologier. I 2008 var det faktisk kun 12% af virksomhederne, som benyttede cloud-baserede apps.

I dag er det en helt anden historie og ikke længere et spørgsmål om "hvis", men "hvornår". 

F.eks. har en ny CIO tech poll fra IDG vist, at den største stigning i IT-udgifter i 2019 går til cloud computing strategier. Det er også af den grund, at antallet af virksomheder, som flytter deres forretningsydelser til skyen, er stærkt stigende, og 73% af alle organisationer ønsker at flytte næsten alle deres apps til SaaS i 2020

Så det er ikke nogen overraskelse, at det globale public cloud service marked forudsiges at vokse til mere end $200 mia. i 2019, fra $175,8 mia. i 2018 ifølge Gartner.

Hvem bruger SaaS applikationer?

Virksomheder bruger i gennemsnit 16 SaaS apps til at drive deres daglige forretning, og hvis du har brugt SaaS - uanset om det er privat eller professionelt - vil du se, at SaaS passer til alle.

Abonnerer du på Dropbox for at gemme dine billeder online? Det er et godt eksempel på SaaS.

Et andet eksempel kunne være i forbindelse med dit job. Hvis du er marketingspecialist og benytter en email marketing platform til at sende emails til dine kunder, så er der stor sandsynlighed for, at du benytter en abonnementsbaseret model (SaaS).

Specielt for mellemstore organisationer er SaaS et problemfrit og omkostningseffektivt alternativ, som tilbyder nye muligheder, fleksible omkostninger samt nem vedligeholdelse og implementering.

Du behøver ikke en super kraftig computer, egen server eller egne IT-eksperter for at gemme dine forretningsmæssige informationer i skyen. Med SaaS har flere brugere adgang til hele databasen når som helst og hvor som helst - bare der er adgang til internettet.

Det eneste du har brug for, er en web-browser og en enhed til at tilgå internettet med, og så er du i gang.

SaaS revolutionen indenfor CRM software

Når det gælder CRM software, har introduktionen af SaaS modellen ganske enkelt været en revolution. Det har ændret tilgangen til CRM fra en “indkøbs- og ejerskabs” model til en “abonnements- og outsourcing" model.

Og det er CRM, der vil fortsætte med at drive adoptionen af SaaS modellen ifølge estimater fra Analysys Mason.

Grunden til denne vækst er de mange fordele, SaaS CRM applikationer giver virksomhederne. Og antagelsen om, at det kun er små virksomheder, som tager skyen til sig, er nu ikke andet end en myte.

Selvfølgelig har det ikke altid været sådan.

I starten grinede enterprise software verdenen af ideen om at flytte deres forretningsapplikationer til skyen. Men det er ved at ændre sig nu, da enterprise virksomheder har bevist, at de er i stand til at skabe omsætningsvækst ved at flytte deres forretning til skyen. 

Faktisk forventes enterprise virksomheder at overstige SMBs i 2022, når det gælder SaaS adoption

Så uanset, om du er en mellemstor eller en enterprise virksomhed, er det interessant at se på, hvilke fordele din virksomhed kan opnå ved at vælge en SaaS CRM model.

De vigtigste fordele ved SaaS CRM for din virksomhed

1. Ingen store opstartsinvesteringer

SaaS fungerer som en pay-as-you-go model uden store opstartsinvesteringer. Du betaler bare en månedlig eller årlig abonnementspris for at benytte CRM som en service.

Dette er en af grundene til, at SaaS foretrækkes af mange mellemstore virksomheder, som er påpasselige, når de skal investere deres budgetter i nye systemer - selvom de betragter dem som forretningskritiske.

Tænk på den initielle investering, det kræver, når du selv ejer alt det nedenstående, sammenlignet med SaaS - som håndteres af leverandøren.  

Så fremfor en stor indledende investering til en on-premise løsning, kan SaaS betragtes som en driftomkostning (hvilket de fleste CFOs foretrækker).

2. Et omkostningsbesparende alternativ

Dette er en af de mest attraktive fordele – SaaS CRM kan spare mange penge for virksomheden.

Faktisk er "Lover overall costs" den næststørste begrundelse for at vælge SaaS. 

Når du sammenligner omkostningen ved en SaaS CRM løsning med omkostningen ved at købe softwaren, kan SaaS alternativet umiddelbart stadig virke dyrt.

Du skal dog huske at medregne de udgifter, du har til indkøb af den nødvendige hardware såvel som lønninger til IT personale, som skal stå for vedligeholdelse af det hele. Når det hele tælles med, viser det sig, at SaaS rent faktisk er et billigere alternativ.

Med andre ord – når du benytter SaaS, betyder det, at du kan glemme alt om udgifter til ekstra hardware og folk, som skal vedligeholde systemet.

3. Direkte adgang

SaaS modellen giver dig mulighed for at få adgang til din CRM database hvor som helst, på en hvilken som helst enhed og når som helst.

Med en oppetid på 99% skal du bare bruge en internetforbindelse og en web-browser. Da løsningen ligger i skyen og er tilgængelig via internettet, er SaaS CRM specielt godt for sælgere, som tilbringer det meste af tiden på farten.

4. Ingen IT problemer

Et problemfrit IT liv er helt bestemt et vigtigt salgsargument for SaaS CRM.

Den abonnements-baserede prissætning indebærer næsten ingen omkostninger til vedligeholdelse af systemet så som backup, opdateringer og sikkerhed.

Brugere behøver ikke købe, installere eller opdatere hardware eller have en lokal server installeret, hvilket bestemt kan være dyrt og kræver vedligeholdelse. Det betyder også, at du ikke behøver at ansætte IT personale til dette formål.

Og her er en anden grund til, at du vil vokse hurtigere:

Ved at flytte til skyen vil du se en 15% reduktion i IT-udgifterne og en 16,7% reduktion af IT-vedligeholdelsesomkostningerne.

SaaS CRM løsninger hostes af en SaaS leverander, så alle opgraderinger, installationer, vedligeholdelse og tilknytning af nye brugere sker uden, at kunden skal foretage sig noget.

Derudover er det SaaS leverandørens ansvar at leve op til deres aftaler og sikre, at IT hardwaren fungerer, som den skal.

5. Du kan udvide og integrere, som du vil

For nogle få år siden var der én risiko ved at vælge en ny software applikation: At den ikke ville fungere sammen med den måde, du arbejder på, og specielt de programmer, du allerede kender.

I takt med at teknologien har udviklet sig, kan brugere af SaaS CRM apps integrere med anden tilgængelig software på markedet og udvide deres CRM løsning, ligesom en onsite kunde gør.

Det betyder, at kunder kan fortsætte med at bruge den software, de plejer, så som ERP systemer og emailklienter (som Gmail eller Outlook), da disse normalt nemt kan integreres med SaaS løsningen.

6. Højt sikkerhedsniveau

Ifølge en undersøgelse fra LogicMonitor siger 66% af IT specialisterne, at sikkerhed er deres største bekymring ved at vælge en cloud computing strategi for virksomheden.

Da SaaS leverandøren har ansvaret for vedligeholdelse af den data, som kunden betror dem med, bliver sikkerheden taget virkelig seriøst og kundedata bliver rigtig godt beskyttet.

SaaS leverandørens levebrød afhænger af datasikkerhed, og derfor har beskyttelse af app'en naturligvis allerhøjeste prioritet. SaaS leverandører har blandt andet spredt deres servere på flere forskellige lokationer og benytter automatiske back-ups, og derfor er sikkerhedsniveauet højere end det, din egen virksomhed vil være i stand til at tilbyde.

7. Nemt at skalere

Sidst men ikke mindst er SaaS CRM modellen hurtig at skalere op. Det betyder, at hvis din organisation beslutter at øge antallet af CRM brugere, kan det ske i løbet af en dag.

Der er ikke behov for lange forespørgsler, test, ændring af IT-strukturen, installation af ny software eller lange svartider - du kan bare ændre abonnementet og voilà – flere brugere får adgang til SaaS løsningen. Og hvis du har brug for mere lagringsplads eller andre ydelser er processen den samme: Hurtig og kan implementeres næsten med det samme.

Det er præcis denne grund - hastighed -, der får virksomheder til at skifte til SaaS modellen.

Virksomheder, som er skiftet til skyen, oplever allerede, hvordan de hurtigt kan skalere. 

Faktisk har 20% af virksomhederne set en forbedring i hurtigere levering til markedet - hvilket efterlader deres konkurrenter med on-premises løsninger tilbage i støvet.

I den anden ende af "skalaen" kan nedskalering kræve en længere proces, da SaaS leverandører tilbyder én version af produktet for at understøtte deres kunder, og hvis du forsvinder, har det den modsatte effekt. 

Konklusion

Der er mange fordele ved SaaS.

Virksomheder over hele verden flytter nu i skyen, hvor de nemt kan abonnere på serviceydelser og nyde en problemfri IT-tilværelse.

Når det gælder SaaS CRM, er de vigtigste fordele:

  • ingen IT-relaterede problemer. Det betyder, at brugeren ikke behøver at købe, installere og vedligeholde hardware;
  • ingen store licensomkostninger, f.eks. ekstra udgifter til vedligeholdelse og opgraderinger;
  • Nem tilpasning, da SaaS tilbyder en fleksibel og skalerbar IT løsning, som er kompatibel med en lang række forretningsværktøjer.

Så hvis du leder efter CRM software og er interesseret i en SaaS applikation, kan du bestille en personlig demo nedenfor, og vi vil vise dig, hvordan SuperOffice kan hjælpe dig med at skabe vækst i din virksomhed. 

Bestil gratis demo