Ny guide: Thriving in tough times
Hent guiden i dag! 

Modtag vores nyhedsbrev.

Afmystificering af AI, og hvorfor CRM og AI er et godt match

Kunstig Intelligens eller Artificial Intelligence - AI findes overalt i dag.

AI bliver i stigende grad en del af hverdagen, uanset om det er personlige anbefalinger til din foretrukne online shopping- eller streamingplatform, vejvisning fra din bil eller interaktioner med din foretrukne smart-assistent.

På verdensplan vil AI-markedet nå næsten 200 mia. USD i 2025.

Og CRM branchen er ingen undtagelse, når det drejer sig om at tage AI-teknologier til sig.

I dag anvendes AI ofte i CRM applikationer. AI hjælper virksomheder med at fylde deres salgspipeline og pleje relationer til deres kunder – det gælder alt fra marketingteams til supportmedarbejdere. Hvis dit CRM system ikke bruger AI i øjeblikket, går du potentielt glip af store muligheder for at forbedre din kundeoplevelse.

Ægteskabet mellem AI og CRM er også lukrativt. I år forventes det, at AI i CRM vil generere en omsætning på over 1,1 mia. USD!

I denne artikel afliver vi nogle almindelige myter om AI og ser på, hvordan AI kan forbedre kunderelationerne og forenkle dit daglige arbejde.

Hvad er AI?

Kort sagt er AI et værktøj, der hjælper folk med at udføre deres arbejde hurtigere og mere effektivt.

AI bruger computersystemers indbyggede hastighed og procesfordele til at udføre opgaver, der typisk er forbundet med menneskelig intelligens. Eksempler kan være identifikation af mønstre, kompleks problemløsning og effektivitetsforbedringer gennem læring.

Begreberne "AI" og "maskinelæring" forekommer ofte sammen og bruges i flæng. Men maskinelæring og kunstig intelligens er ikke det samme.

  • AI er en bredere disciplin, der forsøger at kopiere menneskelige analytiske- beslutningsprocesser i maskiner.
  • Maskinelæring er en proceduremæssig del af AI, der beskæftiger sig med adaptiv træning for at forbedre dataanalyse og maskinebeslutninger.

Hvorfor er nogle mennesker bange for AI?

Trods AI's veldokumenterede fordele har mange mennesker og virksomheder fortsat forbehold over for brugen af den, hvilket i høj grad skyldes en misforståelse af AI og dens muligheder.

Frygt #1 – Erstatning af mennesker

På grund af sin fremstilling i populære medier frembringer begrebet AI stadig billeder af Skynet, der overtager verden. Selv dem, der har mere realistiske forventninger til AI, frygter ofte, at slutmålet med AI er erstatning af menneskelige medarbejdere.

Lad os få det på plads: Denne frygt er langt overdrevet!

AI, der er korrekt implementeret, er en hjælp til den menneskelige produktivitet frem for en erstatning af en menneskelig medarbejder. Og fordi AI ikke fungerer af sig selv, skaber AI job til dataforskere og programmører.

Vil AI fortsætte med at udvikle flere og bedre muligheder? Ja, men det er godt! Og det vil kun ske med omfattende involvering og opsyn fra menneskelige programmører og IT-fagfolk.

Executives say primary goals oF AI implementation are_v2.jpg

Frygt #2 – Kompleks implementeringen

En anden almindelig bekymring ved AI i moderne forretningsapplikationer er, at det er for komplekst for de daglige brugere.

Mange tror, at AI kræver, at man bygger indviklede matematiske modeller og derefter bruger kompleks programmering. Men i mange applikationer kører AI i baggrunden, ofte uden at brugerne selv ved, at den er der.

Selv når det drejer sig om programmering af AI-applikationer, finder der mere enkle løsninger end at hyre et stort kodningsteam til at arbejde døgnet rundt.

Generelt fylder frygten for ikke at have nok talenter og dedikerede specialister ofte meget, når virksomheder overvejer AI-teknologier.

Quote-1_v2.jpg

En løsning er at opkvalificere eksisterende medarbejdere. Mange virksomheder udfylder nu mangel på high-tech-kvalifikationer ved at give medarbejderne ekstra uddannelse. Muligheder for at opbygge kompetencer gennem programmer som online kodningsvejledninger, der styrker intern teknisk ekspertise samtidig med, at medarbejderloyaliteten øges gennem mere spændende arbejdsopgaver og bedre udviklingsmuligheder.

Frygt #3 – Fejl i input

Der findes dog legitime bekymringer omkring AI.

Et væsentligt problem er, at forkerte eller forudindtaget input i AI kan skævvride resultaterne. En nylig Gartner-rapport antyder, at forkerte eller forudindtaget data i 2022 mindst vil give fejlbehæftede resultater i 85 % af alle AI-projekter.

Hvad er forkerte eller forudindtaget data i AI helt præcist? Det handler først og fremmest om fejl i data og algoritmer:

  • Data-fejl er, når inputdata ikke nøjagtigt afspejler det udvalg eller målgruppe, du analyserer.
  • Algoritme-fejl (dvs. forkerte data indbygget i den analytiske model) er også en bekymring, fordi dårlige algoritmer forværre input af forkerte data.

Lad os komme med et eksempel for at gøre det mere enkelt.

Ansigtsgenkendelsesprogrammer er stødt på en del problemer i forhold til AI. Oprindeligt blev disse programmer opbygget ved hjælp af hovedsagligt ansigterne af hvide mænd med europæisk oprindelse. Resultatet var, at programmerne ofte fejlidentificerede mennesker med en anden hudfarve og især kvinder med en anden hudfarve.

Ofte er inputdatabias resultatet af iboende bias (f.eks. racemæssige og seksuelle bias) hos de medarbejdere, der opbygger AI-rutinerne. Mens bias-indføring kan være tilsigtet, er der langt større sandsynlighed for, at utilsigtet bias vil påvirke AI-implementeringer negativt.

Så hvordan kan du minimere både input og algoritmebias og opnå mere nøjagtige resultater? Svaret er, at flere mangfoldige teams arbejder på jeres AI-implementeringer.

Sådan kan AI forbedre den generelle arbejdsproduktivitet

Moderne samfund trives med stadigt stigende datamængder – langt flere data end den gennemsnitlige person kan fordøje.

Vidste du, at der hver dag oprettes mere end 2,5 quintillioner bytes data, og i 2025 vil der være 175 zettabytes (1 zettabyte har 21 nuller) data i den globale datasfære?

The volume of data.jpg

AI kan gøre disse enorme dataindsamlinger til meningsfulde oplysninger, så medarbejderne kan forenkle deres arbejdsbyrde og få mere indsigt fra dataene lige ved hånden.

Hurtigere forretningsprocesser

Hastighed er afgørende for de fleste forretningsbeslutninger. Så jo hurtigere du kan få indsigt i dine data, jo bedre bliver du til at træffe beslutninger med stor gennemslagskraft.

Automatiserede AI-værktøjer overgår langt menneskets evner, når det drejer sig om hastighed. Dine medarbejdere kan med sikkerhed bruge mindre automatiserede metoder – f.eks. SQL-forespørgsler – til at opdele virksomhedsdata. Men det menneskelige element reducerer både analytisk hastighed og nøjagtighed. Samtidig anvender AI-modeller konsekvent de samme kriterier på alle data, så potentielle analytiske fejl undgås.

Automatiserede AI-værktøjer kan også lette kommunikationen mellem dine medarbejdere og dine kunder. Det betyder, at du kan forbedre den samlede kundeoplevelse betydeligt ved blot at tilbyde hurtigere svar til dine kunder!

Sammenlægning af flere datakilder

De data, som virksomheder bruger hver dag, kommer fra forskellige kilder – enheder, programmer, databaser osv. - og ofte i mange forskellige formater. Så det kan være ret svært at identificere de mest nyttige oplysninger på tværs af disse kilder. Heldigvis er det det, AI udmærker sig ved: at håndtere forskellige datasæt.

Forbedring af datakvaliteten

Hvad er bedst: flere data eller færre data?

For at være helt ærligt, så er det det forkerte spørgsmål. Det, de fleste programmer faktisk har brug for, er data af bedre kvalitet.

Selv AI-værktøjer kan have svært ved det, når de står over for store mængder irrelevante data. Faktisk mener 65 % af lederne i virksomheder verden over, at deres AI-investeringer til dato ikke har skabt tilstrækkelig værdi for virksomheden. Men det har i høj grad været på grund af dårlig datakvalitet.

Det, disse virksomheder mangler, er AI's evne til at forbehandle inputdata. Velbyggede AI-modeller kan scanne inputdata for kvalitetsproblemer og adskille irrelevante eller problematiske data. Ved derefter kun at fokusere på de mest relevante data kan modellerne give det bedst mulige analytiske output.

Identificering af compliance-bekymringer

I dag er globale nyheder fulde af historier, der involverer brud på datasikkerheden. Og de nuværende databeskyttelseslove (f.eks. HIPAA, GDPR, PDI-DSS osv.) har fået udbredt opmærksomhed på grund af de seneste skandaler.

Du kan også uddanne AI-værktøjer til at genkende potentielle compliance-problemer med inputdata.

At identificere data, der kan have konsekvenser for privatlivets fred, er sjældent så enkelt som at lede efter et felt, hvor der står "CPR-nummer". AI-værktøjer kan hurtigt analysere dine data, fremhæve data, der har brug for separat beskyttelse, og dermed fremme compliance og redde din virksomhed fra store bøder eller (endnu værre) retssager.

De fleste databeskyttelseslove indeholder også databeskyttelseskrav, så virksomheder skal bruge de bedst mulige værktøjer til at forhindre cyberkriminelle i at få adgang til følsomme personoplysninger. AI giver med sin evne til at scanne enorme mængder data (f.eks. netværkstrafik) for selv minimale mønstre (f.eks. unormal aktivitet) en mere robust beskyttelse af alle dine data, herunder data, der er omfattet af fortrolighedsbegrænsninger.

Hvorfor AI er enklere, end du troede

Det er blevet tid til at aflive den næstmest udbredte myte om AI – at du skal være super teknisk kyndig for at bruge den.

I modsætning til forventningerne kræver brug af AI ikke altid kodningsviden.

Uanset om du kender til det eller ej, findes der allerede moderne AI-værktøjer inde bag mange eksisterende programmer, såsom e-mailfiltre (f.eks. spamfiltre, smart folders), økonomisk analyse og rapportering, stemmegenkendelse, billedgenkendelse og meget mere.

Når du vælger programmer til din virksomhed, bør du se på, om de effektivt anvender AI til at forbedre systemets ydeevne og dine arbejdsgange.

Selv når der opbygges AI-programmer og -analyser internt, behøver processen ikke at være for kompleks. Nogle værktøjer giver brugerne mulighed for at oprette AI-analysealgoritmer uden at vide noget om kodning. Træk og slip-værktøjer til bygningsanalyser og de tilhørende rapporteringsstrukturer gør AI-implementeringen enkel, selv for begyndere.

AI-værktøjer giver også dine medarbejdere mere naturlige måder at opbygge handlingsrettede indsigter på ud fra virksomhedens data. Så i stedet for at skrive forespørgsler på ukendte sprog kan dine medarbejdere føre en samtale med deres datakilder via AI-forbedret naturlig sprogbehandling (NLP- natural language processing).

5 måder, hvorpå AI-forbedret CRM kan forbedre din præstation

En af de mest kritiske applikationer for mange virksomheder er deres CRM-system – knudepunktet for al kundekommunikation.

Når CRM-systemet registrerer hele kundens livscyklus, fra leadgenerering til første kontakt til kontakter efter salg, påvirker et CRM system alle aspekter af din virksomhed – marketing, salg, kundesupport, forsyningskæde og meget mere.

Her er et par måder, hvorpå AI kan forbedre dit CRM.

1. Opbyg bedre kundeprofiler

Takket være de enestående funktioner til mønstergenkendelse kan AI-forbedrede CRM-systemer forvandle data om potentielle og eksisterende kunder til ideelle kundeprofiler. Du kan derefter se hvert nyt kundeemne eller nye kontaktpersoner i forbindelse med din kundeprofil.

Det giver dig mulighed for bedre at fokusere din marketingindsats og investere i de kundeemner, der med størst sandsynlighed genererer salg.

Quote-2.jpg

2. Giv hurtigere svar på forespørgsler

Det er altafgørende at tilbyde hurtige svar på kundehenvendelser. Potentielle kunder vil ikke vente længe, før de går videre. AI-forbedrede CRM-systemer giver dig flere måder at automatisere og fremskynde din kundekommunikation på.

For det første kan AI NLP-værktøjer hjælpe dig med korrekt at kategorisere indkomne anmodninger og få dem til de rigtige personer, så de kan svare. Når disse værktøjer er forbundet med dit CRM-system, kan de også hjælpe dig med at prioritere anmodninger baseret på dine kundeprofiler og kommunikationshistorikker.

AI-værktøjer hjælper også med at levere hurtige automatiske svar på forespørgsler uden at involvere en egentlig medarbejder. At give en kunde et hurtigt svar, ogå selvom det er at give information, der kræver personlige opfølgningssamtaler med en medarbejder, skaber en særlig følelse og fortæller kunden, at spørgsmålene er vigtige og bliver adresseret.

3. Interager med en bredere vifte af kunder

I nutidens globaliserede forretningsverden kan sprogbarrierer forhindre kundehvervelse og -fastholdelse. Selv lokalt fokuserede virksomheder møder ofte kunder, hvis modersmål er anderledes end deres eget. AI-forbedrede kommunikationsværktøjer i CRM-systemer forenkler kommunikationen på tværs af sprogbarrierer uden hjælp fra en flersproget medarbejder.

4. Bedre forståelse af kundeanmodninger

Når du modtager en kundeanmodning, skal du forstå, hvor presserende den er, og hvor alvorlig den er. AI-forbedrede CRM-systemer kan analysere anmodningen og generere en vurdering af sentimentscore - din kundes generelle sindstilstand. Derefter kan du anvende dine interne processer til at prioritere anmodningen og tildele den til den korrekte supportkø.

5. Chatbot til døgnåben kundesupport

I dag kræver kunderne service døgnet rundt, uanset hvilken tidszone de befinder sig i. Lange svartider kan hurtigt skade et kundeforhold.

Desværre er sandheden, at mange virksomheder, især små og mellemstore, ganske enkelt ikke har ressourcerne til at administrere telefoner, e-mails eller andre supportkanaler døgnet rundt.

AI-baserede chatbots kan give din virksomhed en konstant støttende tilstedeværelse, selv når dine medarbejdere ikke er til rådighed. De kan ofte løse kundernes bekymringer eller spørgsmål på en kompetent måde. Og når de ikke kan, har du vist kunden et rettidigt første forsøg på at løse deres problemer. Derefter kan du følge op med en personlig interaktion i den almindelige arbejdstid.

Kommunikationskæden bliver ikke afbrudt, og du giver kunden en bedre samlet oplevelse.

AI – en allieret, ikke en fjende

AI-brugen accelererer hurtigt og med god grund.

Det styrker de nuværende forretningssystemers muligheder og gør de daglige forretningsprocesser og arbejdsgange hurtigere og mere effektive. Og når det kombineres med dit CRM-system, opbygger det bedre kunderelationer og salgspipelines.

Så i stedet for at betragte AI som en kompleks kodningsøvelse eller endnu værre, som en fjende, der er ude på at stjæle job, bør virksomheder se på AI som den ven og allierede, den kan og bør være!

SuperOffice CRM er nu også udstyret med den nye AI-funktionalitet. SuperOffice AI, der er integreret i systemet og forenklet for at hjælpe alle, hjælper dig med at få en bedre forståelse af data, automatisere arbejdsprocesser for at spare tid og reducere mængden af manuelt arbejde. Og det bedste – du behøver ikke have omfattende viden om AI og kodning for at begynde at bruge det!

Hvis du vil vide mere om AI-funktionaliteten i SuperOffice CRM, hjælper vi gerne.

Vil du have viden, der kan hjælpe din virksomhed til at vækste?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få del i den viden, vi har samlet, mens vi har hjulpet virksomheder med at omsætte relationer til god forretning.