Ny guide: Thriving in tough times
Hent guiden i dag! 

Modtag vores nyhedsbrev.

5 salgsdashboards der kan hjælpe eksperterne med at øge omsætningen!

Når det gælder travle jobs, må jobbet som sælger ligge i top 5.

Sælgere er oversvømmet af opgaver: Arrangere møder, telefonopkald, forberede præsentationer og lukke salgsaftaler.

Og oveni det hele skal de nå deres salgsmål!

Hvis du er sælger og prøver at finde rundt i de mange opgaver, kan implementeringen af dashboards til salg hjælpe dig med at få et klart billede af, hvad der sker med dine salg lige nu.

Ligesom instrumentbrættet i din bil giver salgsdashboards dig vigtig information, som du har brug for, f.eks. hvor meget du har solgt, og hvor mange åbne salg du har i din salgspipeline.

Fordelene ved at bruge et salgsdashboard

Salgsdashboards er præcise og objektive indikatorer, som fortæller dig, hvordan du klarer dig dag-for-dag.

Her er 4 gode grunde til, at vi mener, at det kan være en fordel for dig at bruge dashboards som en del af din salgsproces.

1. Se din status i forhold til dit mål

Ved at bruge salgsdashboards kan du tjekke, hvordan du klarer dig i forhold til dit salgsmål. Dette betyder, at du kan vurdere din fremdrift og foretage justeringer, hvis der er behov for det.

Dine dashboards vil fortælle dig, når du bør øge antallet af nye salgsmuligheder, eller når du skal fokusere på at lukke flere salg for at nå dit budget.

2. Få et 360° overblik over dine salg

Du kan bruge dine dashboards til at se information omkring salg fra forskellige vinkler.

Du kan f.eks. se på, hvordan det går med dine salgsresultater, ved at sammenligne salget i denne måned med tallene fra sidste måned eller med samme periode sidste år.

Du kan også tjekke dine planlagte aktiviteter for denne uge og næste uge og sammenligne med det antal aktiviteter, du allerede har udført i denne måned, for at sikre dig, at dit aktivitetsniveau er, som du gerne vil have det.

3. Se din fremdrift i salg med bare et enkelt øjekast

Dashboards er fantastiske, fordi de kan hjælpe dig med straks at visualisere status på dine salg. Det betyder, at du med nogle få klik kan se antallet af salg i et lagkagediagram, et søjle diagram eller i let-forståelige tal.

For at tage visualiseringen endnu længere kan du endda tilpasse dine dashboards med farver, når du når eller overgår din salgsmål!

sales dashboards.jpg

4. Tilpas dine dashboards til dine behov

Alle sælgere er forskellige, og ingen arbejder helt ens.

Men én ting har de alle til fælles – alle sælgere kan med fordel bruge dashboards, som kan formes, så de passer til dine præferencer.

Med et CRM-system kan du tilpasse dine dashboards, så du får adgang til lige præcis den information, du har brug for. Du kan kopiere alle tilgængelige dashboards og derefter ændre og genbruge dem, som det passer dig.

Der er flere måder, som du kan tilpasse dine dashboards på.

Du kan f.eks.:

  • Ændre navn på dine foretrukne dashboards;
  • Bruge dit dashboard på forskellige sprog;
  • Ændre dit dashboard, så det kun viser dine egne salg og ikke salg for hele dit team;
  • Ændre antallet af poster, der vises. Så du kan se top 10 over største salg på vej ind i stedet for top 5;
  • Ændre den periode, som dit dashboard viser data for. På den måde vil dit dashboard vise dig salg pr. kvartal i stedet for pr. måned; eller
  • Opret et helt nyt dashboard, hvor du bestemmer hvilken type af diagram og hvilken datakilde, du ønsker at bruge.

Styrk dit salg med disse 5 dashboards

Dashboards er alsidige, men hvilke dashboards er bedst for en sælger at bruge i hverdagen til at hjælpe med at nå salgsmålene?

For at besvare dette spørgsmål har vi spurgt vores egne salgseksperter om deres mening.

Her er de top 5 dashboards, de vælger.

1. “Forecast” dashboard

Alle, som har beskæftiget sig med salg, vil være enige – det er en stor udfordring at nå dine salgstal måned efter måned.

For at du kan nå dit månedlige budget, er det vigtigt at fokusere på, hvor meget du allerede har solgt såvel som på antallet af åbne salgsmuligheder, som du stadig arbejder på.

Samtidig må du kigge fremad og sikre, at du har nok kvalificerede leads at arbejde med næste måned.

Dit forecast dashboard vil vise dig følgende tal:

  • Hvor meget du har solgt sidste måned;
  • Hvor meget du allerede har solgt denne måned;
  • Hvor mange åbne salgsmuligheder du stadig har at arbejde på;
  • Hvar mange åbne salgsmuligheder du har at arbejde på næste måned.

Det totale antal af salg vil vise dig, om du når dit budget denne måned eller ej.

sales forecast.jpg

Denne type dashboard viser dig også den totale værdi af de leads, du har at arbejde med næste måned. Du kan se det præcise antal leads og den totale værdi af disse salgsmuligheder.

Det er en god indikator, som vil hjælpe dig med at vælge, om du skal fokusere på at lukke aftaler, eller om du skal fokusere på at finde flere kundeenmer.

2. Dashboard med din “Pipeline i tal”

Når du kører på motorvejen, kan du tjekke, hvor hurtigt du kører ved at kigge på bilens instrumentbræt. Med et enkelt blik ved du, om du kører for stærkt eller ej.

Du kan gøre præcis det samme i SuperOffice CRM.

Dit dashboard med din “Pipeline i tal” viser dig, hvor hurtigt det går med din salgspipeline – det vises ved den totale værdi af salgene i din pipeline lige nu. Du behøver bare at kigge på dette tal for at vurdere, om det er højt nok til, at du kan nå dit salgsbudget for denne måned.

sales pipeline in number.jpg

Dette dashboard vil også fortælle dig om antallet af nye salgsmuligheder, som du har skabt i denne måned, og hvad den samlede værdi er.

Ved jævnligt at tjekke disse tal kan du sikre dig, at du har tilføjet nok kvalificerede leads til at fylde din pipeline for denne måned og den næste.

3. Dit dashboard med “Største kommende salg”

Det lyder som en kliche, men det er sandt: Med større salgsaftaler, når du hurtigere dit salgsmål!

For at hjælpe dig med at fokusere på store salgsaftaler, kan du bruge dit dashboard “Største kommende salg”.

Dette dashboard vil give dig en liste over de fem største salgsmuligheder i din pipeline. Listen er sorteret efter størrelse på salgene, og den vil fortælle dig, hvornår du kan forvente, at din kunde træffer den endelige beslutning.

sales largest upcoming sales.jpg

På den måde ved du præcis, hvilke salgsaftaler du bør prioritere.

Fra listen med de største kommende salg kan du gå direkte til dit prioriterede salg og se, hvilke opfølgningsaktiviteter du har planlagt, og om du f.eks. har sendt et tilbud til kunden eller ej.

4. Dit dashboard “Salgsaktiviteter”

Sjovt nok – der findes ikke et CRM-system på markedet, som på magisk vis vil fylde din pipeline hver måned.

Så det er op til dig at sørge for, at du har den rigtige balance mellem at lukke salg, give præsentationer og skabe nye salgsmuligheder for at nå dine salgsmål for næste måned eller næste kvartal.

Dit dashboard “Salgsaktiviteter” vil hjælpe dig med at holde styr på, hvordan du bruger din tid, ved at vise hvilke typer af aktiviteter, du bruger hver uge.

Det er nemt at se, om du bruger bestemte aktiviteter oftere end andre. Når du f.eks. har et stort antal lukkemøder, men kun få førstegangsmøder med nye kundeemner, kan du beslutte, hvilke aktiviteter du ønsker at prioritere for at skabe balance.

Diagrammet vil vise dig præcis, hvor mange møder (interne eller eksterne), opfølgninger, frokoster, telefonsamtaler og tilbud du har registreret pr. uge. Ved at bruge forskellige farver kan du nemt se, hvilke typer af aktiviteter du registrerer mest.

sales activity pace.jpg

På den måde kan du sørge for at fylde din pipeline op igen. Ellers risikerer du, at du ikke når dit salgsmål de kommende måneder.

5. Dit dashboard “År-til-dato sammenligning”

Når du arbejder som sælger, har du et af de mest konkurrenceprægede job, der findes. Du prøver ikke alene at slå dine konkurrenter, men du ønsker også at overgå dine kolleger. Og det vigtigste – du konkurrerer altid med dig selv.

Dit dashboard med år-til-dato (YTD) sammenligning vil hjælpe dig med at holde styr på din fremdrift måned efter måned. Dette dashboard giver dig mulighed for at se, hvor gode dine resultater er i forhold til salgstallene sidste år.

sales YTD.jpg

Ved at sørge for, at den gule linje (dette års salgstal) så vidt muligt er over den blå linje (sidste års salgstal), kan du være sikker på at være blandt de bedste sælgere i dit team.

Brug salgsdashboards på din mobil

Som sælger befinder du dig ofte på landevejen eller ude hos kunderne.

Men bare fordi du er væk fra dit skrivebord, betyder det ikke, at du ikke har adgang til dine salgsdashboards.

Med Pocket CRM, den mobile SuperOffice app, kan du tjekke status på din pipeline eller dit nuværende aktivitetsniveau direkte fra din mobile enhed, hvor som helst og når som helst. På den måde bevarer du kontrollen over dine salg 24/7.

Konklusion

Salgsdashboards er virkelig et godt værktøj, når du skal bevare kontrollen over alle dine åbne salg i en travl arbejdsdag.

Ved at bruge disse 5 dashboards eller nogle af de andre dashboards, dit CRM-system tilbyder, skal du ikke bruge lang til på at udarbejde forecasts eller rapportering.

Derudover vil salgsdashboards hjælpe dig med at prioritere dine daglige opgaver såsom hvilke salg, der skal følges op, og hvilke aktiviteter, du nu skal fokusere på, så du har det bedst mulige udgangspunkt for at nå dine ambitiøse salgsmål.

Alle de dashboards, vi har nævnt i denne artikel, kan du finde i SuperOffice Sales. For at lære mere om, hvordan du bruger dashboards, er du velkommen til at få en personlig demo og tale med en af vores CRM eksperter.

Vil du have viden, der kan hjælpe din virksomhed til at vækste?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få del i den viden, vi har samlet, mens vi har hjulpet virksomheder med at omsætte relationer til god forretning.