P-P-T formel: Personer, Processer og Teknologi skaber forretningsvækst

Vækst har været en af top-prioriteterne hos CEOs i hele verden de sidste 3-4 år, og det vil fortsætte sådan i den nærmeste fremtid, siger Gartner.

Hvordan kan du gøre tingene hurtigere og bedre, og hvad skal forbedres for at stimulere væksten? Det er de spørgsmål mange ledelsesteams prøver at finde svar på i dag.

Naturligvis vender mange af dem blikket mod teknologien, som er en af de vigtigste drivkræfter for forretningsvækst.

Cloudteknologier, web applikationer, forskellige software programmer, ehandelsplatforme, API'er, IP telefoni, endda AI, machine learning og virtual reality – der er masser af teknologiske innovationer at vælge imellem.

Det lyder næsten som om, at du bare skal købe disse teknologier, og så vil de få din virksomhed til at udvikle sig, vokse og blomstre.

Men er det nu rigtigt?

Er forretningsvækst bare et klik væk?

Lad os sige det klart. Svaret er NEJ.

Alene det at købe noget software eller downloade en app vil ikke få din virksomhed til at vokse. Det er ikke en “klik og kør” situation eller en enkeltstående handling, der bare skal løse et problem eller lette en opgave eller to.

Hvis du beslutter at implementere forretningskritiske teknologier såsom ERP, CRM, CMS såvel som alle former for programmer til HR, procurement, rapportering, data mining, projektstyring, business intelligence eller dokumenthåndtering etc. – så må du sikre dig, at hele din forretningsmodel og dine processer afspejles i disse systemer, og at dit personale benytter dem dagligt.

Med andre ord – du har brug for en strategi!

Og det er lige meget hvilken teknologi, du vælger, for at forbedre den måde du driver din forretning og stimulerer vækst. Det vigtigste er, at du må udvikle en strategi, der synkroniserer denne teknologi med de kerneprocesser og aktiviteter, som din virksomhed følger!

"Du må udvikle en strategi, som synkroniserer den teknologi, du vælger, med de kerneprocesser og aktiviteter, som din virksomhed følger."


For bedre at illustrere denne ide vil vi gerne bruge vores eget produkt, SuperOffice CRM, som et eksempel.

CRM strategi og hvorfor det betyder noget

Hos SuperOffice sælger vi CRM software og siger, at det vil hjælpe dig med at finde, fange og fastholde kunder.

Selvom vores software er designet til at understøtte en virksomheds forretningsprocesser, er vi 100% overbeviste om, at for at CRM softwaren virkelig kan hjælpe dig med at skabe vækst i din virksomhed, må du have en CRM strategi!

Uden en strategi risikerer du, at din CRM investering er spildt – ganske enkelt.

“CRM strategien er ikke det samme som at installere en CRM software på din computer. Det handler om den måde du driver din forretning, ser på dine kunder og forestiller dig din fremtid,” siger vores CEO, Gisle Jentoft.

Og hvordan ved vi det? Vi har lært det gennem de oplevelser, vores kunder har haft med vores produkt!

Gennem årene har vi haft mange kunder, som troede, at bare ved at købe vores software, kunne de løse de fleste af deres problemer, og deres virksomhed ville mirakuløst ændre sig og reorganisere sig selv og i sidste ende vokse. Men det er aldrig sket.

Igen og igen har vi oplevet, at hvis du ikke har en seriøs tilgang til CRM, og hvis du ikke udvikler en CRM strategi, vil systemet i sig selv ikke medføre nogle positive ændringer.

“Hvis du ikke tager din CRM strategi seriøst, er der ingen software i verden, der kan hjælpe dig med at få succes. Implementering af systemet alene vil ikke ændre noget. Det virker ikke, hvis du bare venter på, at systemet vil give dig resultater. Det eneste, det vil gøre, er at øge omkostningerne, og det har ikke noget med vækst at gøre,” forklarer Gisle Jentoft.

"Hvis du ikke tager din CRM strategi seriøst, er der ingen software i verden, der kan hjælpe dig med at få succes! "


Så hvad er en CRM strategi?

Vores 30 års erfaring i branchen har vist os, at en vindende CRM strategi, der vil hjælpe din virksomhed med at skabe vækst, bør være baseret på tre hovedområder:

  1. Du skal have defineret dine forretningsmæssige processer. Det betyder: Du skal klart forstå, hvordan du sælger, hvilke aktiviteter du har i hver salgsfase, hvordan du kontakter dine kunder, hvordan du kommunikerer med dem, og hvordan du hjælper dem under deres interaktioner med din virksomhed.
  2. Du må sikre dig, at de personer, du har ansat er med om bord, motiverede og bakker op om den samme strategi. Det betyder: De skal modtage den nødvendige vejledning, uddannelse og hjælp til at bruge CRM.
  3. Du har brug for den rigtige teknologi til at understøtte din CRM rejse; d.v.s. en CRM software, der kan tilpasses, så den afspejler dine processer, hjælper dig med at automatisere rutineopgaver og analysere dine resultater, såvel som tilbyder et overblik over dine relationer med kunder og kundeemner.

“Processer – Personer – Teknologi” formlen til forretningsvækst

For at opleve en løbende vækst må du have fokus på tre nøgleelementer: Processer, Personer og Teknologi (PPT).

Alle dele af “PPT” formlen bør være indbyrdes forbundne som hjul i et urværk og bør understøtte hinanden for at være effektive.

2-2-1_1381.jpg

Processer

Uanset om det gælder salg, marketing eller kundeservice – alle aktivitetsområder skal beskrives og defineres med deres egen struktur.

  • Du skal vide, hvad du gør, og hvordan du gør det (kortlæg alle dine aktiviteter), i hver fase af kunderejsen.
  • Du må beskrive dine trin og processer for at sikre en afstemt, uafbrudt og procesbaseret salgsoplevelse, kundeservice og marketing kommunikation.
  • Du må integrere de planlagte aktiviteter i de teknologier, som du benytter. I vores tilfælde opsætte processerne i CRM softwaren.
  • Du skal sikre, at dine sælgere, kundeservicemedarbejdere og marketingspecialister kender og følger dine definerede processer for at skabe en sammenhængende kundeoplevelse.

Endelig er det meget vigtigt ikke alene at definere dine processer, men også løbende at gennemgå og forbedre dem i takt med, at tiden går.

Vores CEO forklarer det således: “En procesorienteret tilgang er meget vigtig, hvis en virksomhed vil have succes og skabe vækst. Du kan ikke forlade dig på tilfældigheder i erhvervslivet. Du må have et system, en proces og en metode ikke bare for salg, men også for marketing, kundeservice etc.”

Personer/mennesker

Ingen forretningsmodeller eller fantastiske produkter bliver en succes, hvis de ikke understøttes af motiverede og kompetente medarbejdere.

Hos SuperOffice investerer vi hele tiden i medarbejderne og sikrer, at de er opdaterede med vores nyeste innovationer, at de følger de processer, som vi har udarbejdet for salg, marketing og kundeservice, og at de klart forstår ledelsens beslutninger og har mulighed for at bidrage med deres egne synspunkter og ideer.

“Sagen er den, at et CRM system og veldefinerede forretningsprocesser skal være de værktøjer, der kan hjælpe dine medarbejdere med at løse deres opgaver bedre, og vil understøtte dem i vigtige trin på vejen,” mener Gisle.

Teknologi

Selvom et CRM system bare er en af mange teknologier, der kan understøtte en virksomhed, spiller det en vigtig rolle i at finde, fange og fastholde kunder for enhver virksomhed. Men for at virke optimalt skal CRM softwaren tilpasses, så den afspejler de forretningsprocesser, I har besluttet at følge i din virksomhed. Den skal være afstemt med den måde, du driver forretning på, ikke omvendt.

Et CRM system skal ikke bare være endnu et system, som du smider i din teknologiske værktøjskasse. Det skal bruges dagligt af medarbejderne, som følger processerne og registrerer al data og alle interaktioner med dine kundeemner og kunder.

Når du strømliner dine aktiviteter og maksimerer din effektivitet i marketing, salg og kundeservice, kan du bruge et CRM system til at forbinde alle vigtige forretningsprocesser. Dette betyder, at marketing ikke vil fungere alene uden salg eller kundeservice. I stedet bliver alle processer finjusteret og er strukturelt afhængige af hinanden.

“Teknologi er her for at drive din virksomhed fremad, understøtte din organisation og hjælpe dig med at nå dine vækstmål – uanset om det er Big Data, AI, machine learning eller CRM. Forudsætningen for vækst er den teknologiske platform”, mener Gisle Jentoft.

"Forudsætningen for vækst er den teknologiske platform"


Der er ikke noget alternativ til vækst

Forretningsvækst er ikke en valgmulighed i dag.

I dag skal virksomhederne vokse ikke bare for at få succes, men også for at overleve i en verden, som hele tiden ændrer sig.

Der er ingen, som har fået succes, ved at stå stille. Og hvis du ikke vil vokse, hvad er så alternativet? Der er ikke noget alternativ til vækst. Du vokser, eller du forsvinder,” mener vores CEO, Gisle Jentoft.

Hos SuperOffice mener vi, at det ikke er nok at købe en ny teknologi for at sikre vækst. Vi mener, at kun hvis du definerer dine forretningsprocesser, skitserer dine mål, investerer i nye teknologier og sikrer, at dine medarbejdere er med ombord, er informerede og bliver uddannede, vil du maksimere dine chancer for vækst.

Med andre ord, hvis de 3 komponenter – Processer, Personer og Teknologi – kombineres og fungerer som en synergi, vil din virksomhed køre som en velsmurt maskine, der er skabt til vækst.