Ny guide: Thriving in tough times
Hent guiden i dag! 

Modtag vores nyhedsbrev.

5 farlige email marketing fejl, du bør undgå

 Illustration med brændende brev og ildslukker

Email marketing er langt den mest effektive marketing kanal.

Det er derfor, at de fleste virksomheder benytter email marketing.

Men det er også derfor, at der sendes mere end 294 milliarder emails dagligt.

Derfor er det vigtigt at huske på, at når din virksomhed sender en email til dine kunder, må du skille dig ud fra de hundredevis af andre emails, som dine kunder uundgåeligt modtager samme dag, som du sender din.

Når du sender en email kampagne, kræver det en investering, og det er vigtigt, at tiden ikke spildes på emails, som ikke bliver åbnet, læst eller reageret på.

For at hjælpe dig med at undgå de faldgruber mange virksomheder ryger i, når de begynder at bruge emails til at kommunikere med deres kunder, har vi beskrevet de fem mest almindelige email marketing fejl. Vi starter med afsenders navn.

1. At sender fra donotreply@yourdomain.com

No-reply@ eller DoNotReply@ emailadresser som afsender virker uindbydende og uvedkommende. Hvis du sender en email fra en af disse emailadresser, skal du ikke blive overrasket, hvis dine åbningsrater er lave.

Faktisk er afsendernavnet den vigtigste grund til, at modtagerne vælger at åbne en email.

reasons-why-people-open-an-email.png

Send altid en email fra en adresse, som dine kunder kan svare tilbage til, og husk at medtage telefonnumre og links til dine profiler på sociale medier for at hjælpe kunden med at kontakte dig, hvis de har spørgsmål.

Hvis du er adm. direktør for en stor virksomhed, er det sikkert ikke dig, der sender jeres marketing emails ud. Men du er helt sikkert den person, som folk i branchen kender. Uanset om emails er skrevet af dig eller ej, bør de sendes fra et genkendeligt navn.

Faktisk kan det være en konkurrencemæssig fordel at sende en email fra en medarbejder i din virksomhed, da 89% af alle email kampagner sendes fra et firmanavn.

2. At ignorere mobile enheder

Ifølge Constant Contact åbnes 61% af alle emails på en mobil enhed.

email-open-rates-by-device-2018.jpg

Men ikke nok med det.

Mere end 40% af de mobile brugere tjekker deres emails fire gange eller mere pr. dag, hvilket betyder, at det at have et mobilvenligt email design ikke bare er en god ide. Det er et krav!

Og alligevel ser vi i vores egen undersøgelse af 1.000 B2B virksomheder, at 1 ud af 5 email kampagner ikke er optimeret til mobile enheder.

Kort sagt – hvis din email ikke er optimeret til mobile enheder, vil mange personer ikke være i stand til at læse den, uanset hvor relevant dit budskab er.

3. “One size” tilgangen

Den mest effektive form for marketing er relevans.

“One size” tilgangen virker ikke længere (og har den nogensinde virket?).

Dit budskab skal være relevant for læseren. CEOs har ikke de samme udfordringer som slutbrugerne. Dette betyder, at dit budskab skal ændres baseret på, hvem dit publikum er.

Den sørgelige del?

Kun 11% af email kampagnerne er segmenterede.

Segmentering kan være helt basis, eller den kan blive kompleks. Hvis du segmenterer din liste i forskellige grupper og tilpasser dit budskab til hver læser, vil du opleve højere click-through rater og mere engagerede kunder.

Hvordan kan du segmentere dine email kampagner?

Her er nogle forslag:

  • Lokation
  • Jobtitel
  • Branche
  • Virksomhedsstørrelse
  • Interesser

4. At gøre dine emails komplicerede

Et budskab med én klar call-to-action kræver meget lidt af læseren. Enten reagerer de på din email eller ikke.

Hvis det er relevant (og det bør det være jf. email fejl #3 ovenfor), så er det mere end sandsynligt, at de vil reagere, og det hjælper dig med at få flere besøgende på din hjemmeside, flere tilmeldinger og flere salg.

Men hvis du kommer med flere tilbud i en email, kræver det lidt flere overvejelser fra kunden. Og jo mere de tænker, jo mere stressede bliver de, og sandsynligheden for, at de køber, bliver mindre. Det kalder vi paradokset ved valg.

Vores egen undersøgelse viser, at det gennemsnitlige antal af call-to-actions i en email marketing kampagne er 3,3.

I den ene ende af skalaen har du email kampagner med nul (!) call-to-actions, og i den anden har du kampagner med mere end 10.

number-of-cta-per-email-campaign.png

Det er en fordel at holde tingene helt enkle, når du arbejder med email marketing.

Du skal have et klart og relevant budskab med link til en enkelt landingpage, som gør det nemt for kunden at købe dit produkt.

5. At gemme afmeldingslinket

Sommetider vælger personer først at abonnere på dine emails, men efter at have modtaget 1 eller 2 emails, beslutter de at afmelde igen.

Nu er der to måder, du kan håndtere dette på:

  1. Gør det nemt at finde dit afmeldingslink.
  2. Gem afmeldingslinket i din footer.

Den første mulighed gør det nemt for kunder at stoppe med at modtage emails fra dig, mens den anden som regel fører til en del frustration.

Det skal være så nemt som muligt for dine kunder at afmelde sig. Og hvis nogen ikke længere ønsker at modtage emails fra dig, får det at gemme afmeldingslinket dem ikke til lige pludselig til at ville købe dit produkt.

Gem ikke afmeldingslinket. Og når de har afmeldt, skal du respektere det. Send ikke flere email kampagner til dem. Ellers risikerer du, at du ikke lever op til GDPR og kan få en bøde.

Konklusion

Email marketing er stadig den foretrukne kommunikationskanal til kunder, og det er en strategi, som altid udkonkurrerer alle andre marketing kanaler.

Følg disse tips, undgå fejltagelser og gør email marketing til din mest succesfulde kanal.

En fatal email marketing fejl, som du kan gøre, er at rapportere om de forkerte mål. Download email marketing KPI guiden og læs, hvilke mål du skal rapportere om, og endnu vigtigere, hvordan du kan forbedre dem!

Vil du have viden, der kan hjælpe din virksomhed til at vækste?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få del i den viden, vi har samlet, mens vi har hjulpet virksomheder med at omsætte relationer til god forretning.