"Robotterne er ved at overtage verden!”
Den har du hørt før, ikk’?
Robotter, automatisering og kunstig intelligens overtager ikke verden - de overtager ikke engang vores jobs.
Automatisering giver muligheder. Det hjælper os med at lette vores arbejdsbyrde i stedet for at skabe hindringer.
Forretningsmæssige automatiseringer er ingen undtagelse.
Faktisk er automatisering af forretningsprocesser (BPA) rigtig stor forretning lige nu!
BPA-markedet forventes at blive fordoblet i de næste fire år og vokse fra 9 milliarder dollar i 2020 til mere end 19 milliarder dollar i 2026.
Årsagen? Virksomhederne ser den reelle værdi af automatisering af forretningsprocesser.
Virksomheder, der benytter automatisering:
- Generer 39 % mere vækst i omsætningen
- Opnår 60 % højere rentabilitet
- Overgår deres økonomiske mål
Det er også en fantastisk måde at øge produktiviteten og arbejdsglæden på!
Og virksomheder, der ikke bruger automatisering? De mister hvert år 20-30% af omsætningen på grund af manuelle, ineffektive processer.
Men problemet er, at næsten halvdelen (42%) af alle virksomheder ikke har en strategi for, hvad de skal automatisere.
Ideen om automatisering er god, men hvor skal man begynde?
Endnu værre er det, at det er i de kundevendte teams (dvs. salg, marketing og service), at automatisering virkelig mangler - afdelinger, hvor automatisering udgør de største muligheder!
Endda endnu flere muligheder, når disse data centraliseres i en CRM løsning.
Vi vil gerne inspirere til, hvordan I kan automatisere flest mulige opgaver. I dag!
9 eksempler på CRM automatisering
Her er 9 eksempler på CRM automatisering til B2B salg, B2B marketing og kundeserviceteams, alle fra den virkelige verden. Det drejer sig om alt fra helt simpel automatisering til mere avancerede løsninger og for hver afdeling.
Eksempler på salgsautomatisering
1. Simpel automatisering: Prioritér vigtige leads
Hvilke leads skal sælgerne fokuserer på først?
Dette er et trickspørgsmål!
Vi behøver slet ikke bruge tid på at tænke på den slags. Det kan automatiseres!
Opret en serviceniveauaftale (SLA), der skubber kundeemner, der matcher jeres ideelle kundeprofil (ICP), til den første ledige sælger. Sandsynligheden er størst for at lukke de leads, der ligger tættest på jeres ICP, så prioriter disse og svar hurtigt gennem automatisering.
2. Middel automatisering: Ræk ud til uengagerede kunder
Hvordan opdager I, at en kunde holder op med at bruge jeres produkt?
I de fleste tilfælde finder jeres sælgere først ud af det, når kunderne opsiger deres abonnement/aftale.
Men det kan I ændre med automatisering! Ved at være proaktiv og kontakte kunderne, når I ser, at deres produktengagement falder, kan I være på forkant af eventuelle problemer, de har – og før det er for sent.
Uanset om det gælder produkttræning, support til onboarding eller funktionsrelaterede problemer, kan I oprette en automatisering, der underretter en sælger eller key account manager, når produktengagementet falder.
Tag det hurtigt i opløbet, så I kan sikre, at jeres kunder er engagerede!
3. Avanceret automatisering: Proaktiv abonnementsfornyelse
De fleste kunder er ikke opmærksomme på abonnementsomkostninger - før de modtager en årlig email om fornyelse. Og de vil være meget mere opmærksomme på denne email, hvis I ikke har været i kontakt med dem for nylig. Det kan I ændre med automatisering.
Opret en automatisk email og spørg dem, hvordan de har det, og hvordan I kan hjælpe dem, fire uger før emailen om fornyelse sendes. Giv dem også besked om fornyelsen, så de er forberedte på den.
Det er en simpel email, hvor I lige siger “hej” og viser kunderne, at I er der for dem.
Eksempler på marketingautomatisering
4. Simpel automatisering: Sig ”hej” når folk tilmelder sig
Det bedste tidspunkt at kommunikere med kundeemner eller eksisterende kunder er lige så snart de tilmelder sig til jeres nyhedsbrev. Sig "hej" og byd dem velkommen. Faktisk er velkomstemails de bedst konverterende emailkampagner og genererer tre gange mere omsætning!
I kan selvfølgelig gøre det manuelt. Men I kan også vælge at automatisere det.
Ved hjælp af CRM teknologi kan I oprette en emailskabelon, der automatisk udsendes, hver gang en ny kontakt tilføjes til jeres CRM database. Brug emailen til at takke folk for at tilmelde sig og f.eks. tilbyde dem eksklusive rabatter eller invitere dem til et kommende event.
I har deres tilladelse til at kommunikere med dem. Gør det smart.
5. Middel automatisering: Del varme leads med salgsteams
Salgs- og marketingteams er mere afhængige af hinanden end nogensinde før.
En måde at styrke forholdet er automatisk at videregive varme leads til sælgerne, når de er klar til at købe. I kan bruge leadscoring eller et bestemt antal besøg på bestemte dele af hjemmesiden som trigger, begge dele kan fungere fint.
Bare sørg for, at jeres salgsteams er involverede i dette, så alle er enige om, hvornår et lead er et "varmt lead". Når en kunde således rammer et specifikt kriterium (f.eks. en leadscore på 70+ eller 3 besøg på produktsider og en prisside), vil leadet automatisk blive tildelt til en sælger, som følger op.
På denne måde bidrager marketingteams til øget omsætning, og sælgerne bruger deres tid på at sælge. Perfekt!
6. Avanceret automatisering: Gør jeres marketingkampagner mere personlige
Kunder vil have persontilpasset indhold. De er endda villige til at betale mere for det!
Så hvorfor ikke leve op til deres forventninger med – lige præcis – automatisering?
Her er en smart måde, hvor vi kombinerer CRM automatisering, emailmarketing og personalisering:
Vi vil bruge SuperOffice som eksempel: Vi har fire produkter – CRM, Sales, Marketing og Service.
Ved at bruge vores CRM integration med eMarketeer kan vi oprette en liste over kunder, der bruger Sales og Marketing, men ikke Service. Med udgangspunkt i denne liste kan vi oprette en automatiseret markedsføringskampagne målrettet vores kunder. Der sendes en email, hver gang en person fra listen besøger vores Service-produktside.
Dette kan bruges på tværs af alle vores produkter. Vi kan oprette nye kundelister med kunder, der bruger Sales og Service, og kunder, der bruger Marketing og Service. Hver gang de besøger en produktside, som de ikke abonnerer på p.t., sendes der automatisk en email.
Disse kampagner er persontilpassede og relevante for kunden og skaber øget omsætningen for virksomheden.
Eksempler på kundeserviceautomatisering
7. Simpel automatisering: Fortæl jeres kunder, at I arbejder på at løse deres problem
Vi har kategoriseret denne automatisering som simpel, men fakta er, at 90 % af virksomhederne ikke bekræfter eller informerer kunden om, at de har modtaget deres email.
Ved du, hvad der sker, når en kunde kontakter jer, men ikke får at vide, om I har modtaget deres email eller ej? Det kan vi godt fortælle dig, for det sker hele tiden.
Hvis du kontakter en virksomhed, og du ikke får noget svar, er der stor sandsynlighed for, at du vil kontakte dem igen via en anden kanal. Og en tredje og måske en fjerde, indtil du til sidst ringer til dem og taler direkte med deres kundeserviceteam. (Kan du nikke genkendende til situationen?)
Det er dyrt for virksomheden og tidskrævende for kunden.
Men hvad gør du som kunde, når du modtager en automatisk email, hvor der står, at de arbejder på at løse problemet? Du venter sandsynligvis, ikk’! Og du prøver ikke at få fat på dem via en anden kanal.
Derfor lyder vores råd: Automatisér sådanne emails! Fortæl jeres kunder, at I arbejder på at løse deres problem. Så nemt er det.
8. Middel automatisering: Er der andet, vi kan hjælpe dig med?
Nogle gange får I et spørgsmål fra en kunde, og vil gerne prøve at løse problemet, men er ikke helt sikker på, om det lykkedes. I svarer, krydser fingre og håber på, at de er tilfredse.
Men hvad nu hvis I kunne automatisere en opfølgende email for at se, om de har brug for mere hjælp?
I kan f.eks. sende en automatisk email tre til fire dage efter, at I sendte svaret, for at finde ud af:
- Om der er andet, I kan hjælpe dem med?
- Om de er tilfredse med jeres kundeservice?
- Om I kan lukke sagen?
Det er bare én email - men den betyder så meget for kunden.
Mindre end 3% af alle virksomheder sender sådan en email. Vær en af de 3% og send den!
9. Avanceret automatisering: Følg op på lav NPS-score
NPS hjælper jer med at forstå, hvad jeres kunder synes om jer.
Det er et nemt vurderingssystem, der bruges af tusindvis af virksomheder. Jo højere score, jo mere succesfuld er jeres virksomhed, når det gælder kundetilfredshed.
Men hvad sker der, når en kunde giver jer en lav score?
Hvis I er hurtige til at svare og lytte til deres feedback, er der meget større sandsynlighed for, at de giver jer en højere score næste gang. I kan sikre dette gennem automatisering.
Opret en emailskabelon, der automatisk sendes, hver gang en kunde giver jer en lav score. Hvad er en lav score? Det bestemmer I selv, men vi anbefaler, at I sender denne email til kunder, der giver en NPS på 7 eller derunder.
Brug emailen til at foreslå en telefonsamtale med kunden og prøv at tale med dem om deres erfaringer, forventninger og forslag. Ikke alene er det en fantastisk måde at tale direkte med kunder på - det er også en fantastisk måde at forbedre kundeoplevelsen på.
Konklusion
Målet med automatisering af forretningsprocesser er enkelt - eliminér manuelle og gentagne opgaver.
På den måde vil I kunne frigøre mere tid.
Mere tid, der kan bruges til at:
- Sælgere kan kontakte nye kunder og opbygge pipeline
- Marketingmedarbejdere kan lancere mere kreative kundecentrerede kampagner
- Servicemedarbejdere kan svare hurtigere med mere brugbare løsninger
I sidste ende giver CRM automatisering jeres teams mulighed for at fokusere på det, der virkelig betyder noget – at opbygge kunderelationer. Og det er kernen i SuperOffice CRM.
Vores CRM platform sætter jeres kunder i centrum af jeres forretning. Hvis I ikke allerede bruger SuperOffice, kan du bestille en gratis demo, hvorefter vi guider dig gemmen platformen og viser dig, hvordan du opsætter CRM automatiseringerne.