Arbejdsglæde: Derfor vælger næste generation formål fremfor profit

9489_Permission-thrive_1_top_image_1200x640.png

Vi er på vej ind i en ny forretningsæra.

En der ikke er drevet af penge eller grådighed.

Men af formål.

At være formålsdrevet betyder at have en mening med livet.

Det betyder, at når du gør noget, har det en positiv betydning, ikke bare for dig selv.

Når de fleste mennesker hører begrebet “formålsdrevet arbejde”, tænker de på hjælpearbejdere, som er på en på en mission for at eliminere korruption, fattigdom og sult i tredjelande.

Hvis det er dig, er vi dig taknemmelig.

Men du kan også finde formål i dit daglige arbejde.

Find dit Ikigai

En tredjedel af vores liv bruger vi på arbejde.

Faktisk bruger vi tæt på 100.000 timer på arbejdet i løbet af vores liv, og det er derfor, at det er vigtigt, at du arbejder med noget, som du synes er tilfredsstillende. Noget som har et formål.

Mens mange mennesker lever efter et liv, hvor ”weekenden er i centrum”, betyder det at have et formål, at du glæder dig til at komme i gang med ugen. Hver mandag vågner du spændt, du kan se en mulighed, og du er motiveret til at udføre dit job. Dette betyder, at du har fundet dit Ikigai – det er japansk og betyder “mening med livet”.

"Virkelig livsglæde opstår, når du finder dit rette formål og afstemmer det med det, du gør hver eneste dag."

Tony Robbins, forfatter, foredragsholder, livscoach og filantrop.

Og alligevel er der millioner af os, som kæmper med at finde ud af, hvad vi ønsker at gøre med vores liv.

De fleste karriereråd handler om, at du skal følge din passion i livet.

Men det råd er ikke altid rigtigt.

Passion vs. formål

Vi har alle hørt rådet, “bare følg din passion” som hemmeligheden til succes.

Og selvom det lyder som et inspirerende råd, er det ikke sådan i den virkelige verden.

I en undersøgelse blandt 500 studerende har et undersøgelsesfirma 80000hours.org fundet ud af, at der er et stort skel mellem det, som de studerende er passionerede omkring, og de job, der er tilgængelige indenfor deres valgte passion.

Overvældende 90% af de studerende var passionerede omkring sport, musik og kunst.

Og alligevel var kun 3% af de tilgængelige jobs indenfor disse områder.

Virkeligheden er: “At følge din passion” er den hurtige vej til høje arbejdsløshedsrater.

9489_Permission-thrive_1_asset_1_image.png

Harvard Business School’s professor Jon Jachimowicz har et enkelt forslag, der er understøttet af undersøgelser. “Fokusér mindre på det, der får dig til at følge dig passioneret, og mere på, hvad du virkelig holder af og brænder for”.

“Ved at fokusere på et formål, afstemmer du dit arbejde i forhold til dine inderste værdier, og frigør også dig selv for forventningerne om en lang karriere, fuld af (eller næsten fuld af) glæde og solskin.”

Men hvad er forskellen mellem passion og formål?

I bund og grund handler det om dette:

  • Passion handler om dig. Det handler om det, du finder glæde i (en hobby). Det er selvisk.
  • Formål handler om dem. Det handler om, hvordan du kan hjælpe eller understøtte andre. Det er uselvisk.

Her er et eksempel.

  • Passion: Du er en virksomhedsejer, som elsker at se på tal og analysere data. Du nyder at læse rapporter, præsentere overfor dit team og træffe beslutninger baseret på information, når det gælder om, hvordan du kan forbedre forretningen. Du har en direkte indflydelse på væksten.
  • Formål: Mange virksomheder kæmper med at fortolke data og resultater og bruge det til indsigt og i deres strategier. Ved at bruge din viden og erfaring hjælper du andre virksomhedsejere med at skabe vækst i deres forretning. Større forretningsvækst fører til flere jobmuligheder i dit lokalsamfund.

Formålet er altruisme i al enkelthed – en uselvisk handling for at hjælpe andre uden nogen forventning om at opnå en fordel ved det.

Lad formål være din ledestjerne!

9489_Permission-thrive_1_asset_2_image.png

Find dit formål

Det at finde dit formål sker ikke bare over natten.

Det starter med, at du skal stille dig selv nogle spørgsmål om dit arbejde og dit privatliv:

  • Hvad er dine personlige styrker og kompetencer?
  • Hvilken erfaring har du?
  • Hvilke interesser har du, og ønsker du at forfølge disse?
  • Hvordan bruger du din fritid?
  • Hvis penge ikke var et problem, hvad ville du så gøre?
  • Hvad er din største bedrift? Hvordan lykkes du?

Selvfølgelig er disse spørgsmål aldrig bare lige til at svare på (eller nemme).

Det kræver virkelig engagement og fuld forståelse af, hvem du er, for at besvare dem.

For at hjælpe dig med at finde dit formål har vi grupperet disse spørgsmål i 3 nøgleområder: Selvbevidsthed (personlighed, kompetencer); meningsfuldt arbejde (erfaring, interesser) og definition af succes (Resultater, succes).

Lad os se nærmere på hver af disse områder.

1. At være selvbevidst

Selvbevidsthed er en vigtig faktor for, hvordan du tænker, hvad du føler, og hvordan du reagerer på dine tanker.

Det handler om at have en klar forståelse af, hvem du er – dine styrker, svagheder, tanker, motivation og følelser. Det giver dig mulighed for at forstå andre mennesker, hvordan de opfatter dig, din holdning og dit svar i øjeblikket.

Hvorfor er selvbevidsthed vigtig?

Når du er selvbevidst, hjælper det dig med at:

  • Blive mere proaktiv, øge din accept af andre og fremme positiv selvudvikling.
  • Arbejde kreativt og produktivt, og opleve stolthed over dig selv og dit arbejde (hvilket også opbygger selvværd).
  • Blive bedre/hurtigere til at træffe beslutninger.
  • Forbedre den måde du kommunikerer på arbejdspladsen såvel som din selvtillid og velvære.
  • Opbygge langvarige relationer (både personlige og professionelle).

Selvom de fleste af os mener, at vi er selvbevidste, er det kun 10 til 15% af os, der faktisk er det, hvilket betyder, at flertallet af os ikke kender vores fulde potentiale.

Så hvordan bliver du mere selvbevidst?

Der er 6 måder, som du kan bruge til at forbedre din selvbevidsthed på arbejdspladsen.

1. Lad dit ego blive hjemme. Når du bliver mere selvbevidst, kan du være mere realistisk om dig selv, hvilket opbygger tillid og respekt fra andre p.g.a. det manglende ego. Holdkammerater, kolleger og ledere er meget mere tilbøjelige til at respektere og beundre en, som kender sine styrker og svagheder og er åben for at tale om ideer og søge råd fra andre i organisationen.

Hvis du er selvbevidst nok til at kende dine styrker, forstår du, hvornår du skal udnytte dem og endnu vigtigere, hvornår du skal trække på andres styrker.

2. Vær opmærksom. Vi tilbringer det meste af vores liv i vores eget hoved og med vores egne tanker, i stedet for at være tilstede og lytte aktivt til og svare vores kolleger. Vi kommunikerer gennem ord, ansigtsudtryk og kropssprog, så vær opmærksom på alle former for kommunikation, når du interagerer med kolleger.

3. Vær eventyrlysten. Hvordan ved vi, hvad vi er gode til? Hvordan ved vi, hvad vi synes om? Det er med at prøve nye ting og derefter analysere, hvad vi synes om det, at vi får tillid til de færdigheder, som vi udmærker os ved. Og det hjælper os også med at forbedre os indenfor områder, hvor vi har brug for mere erfaring.

4. Lær af dine fejl. Lige fra vi var børn, har vi lært, at fejl er noget dårligt. Men det er den eneste måde, vi kan udvikle os på. Du må ikke være bange for at lave fejl, men forstå, hvad fejlen var, og lære af den, så du ikke gentager den. Alle gode succeshistorier kommer fra folk, som har fejlet igen og igen. Fejl er en ydmygende men nødvendig proces.

"Jeg kan acceptere fejl; alle fejler en gang imellem. Men jeg kan ikke acceptere, at man ikke prøver." 

Michael Jordan, 6-gange NBA mester og berømt amerikansk basketballspiller.

5. Spørg om feedback. Find personer, som du har en stærk relation til, eller som du har tillid til, og spørg dem om, hvad de synes, at du er god til (styrker), og hvad de synes, at du måske ikke er så god til (svagheder). Dette kan også være personlige egenskaber. Og en måde til at sikre en ærlig feedback er ved at indsamle den anonymt – da anonym feedback har det med at være mere indsigtsfuld og nyttig.

6. Vurdér dig selv. At skrive kan være en terapeutisk proces. Hvis du har sagt ja til et nyt projekt, eller du er på udkig efter en ny karrieremulighed, kan du skrive ned, hvad du forventer, at slutresultatet vil være. Efter 3-6-9 måneder kan du vende tilbage til dine noter og sammenligne det, du forventede ville ske, med det der faktisk er sket. Når du har “Hvad”, kan du spørge “Hvorfor” – det er sådan du virkelig reflekterer og evaluerer.

Når du først er blevet selvbevidst, er det meget nemmere at finde et formål.

Specielt når du starter din søgen efter meningsfuldt arbejde.

2. Find meningsfuldt arbejde

Meningsfuldt arbejde er specifikt og personligt for den enkelte person.

Det, der er meningsfuldt for dig, kan være noget andet for din kollega. Derfor må du søge efter roller, der er vigtige for dig, hvis du skal lykkes. Det handler om at forstå, hvem du er som person, og hvad du sætter pris på (selvbevidsthed).

At du finder dit arbejde værdifuldt, føler at det gavner dit lokalsamfund, eller at du gør noget, som andre sætter pris på – dette er ved at blive en vigtig faktor for, hvorfor mennesker vælger, hvad de ønsker at arbejde med.

Selvfølgelig ønsker alle at finde et formål og mening med deres karriere, men hvordan kan du opnå det? Er der nogle praktiske trin, som du kan tage, for at sikre, at du ikke bare venter på, at det sker – for vi kan godt fortælle dig – det gør det ikke.

Desværre er der ingen, der lærer os, hvordan vi finder et meningsfuldt job.

Det er mere reglen end undtagelsen, at vi vælger et job baseret på løn, sted og karrieremuligheder. Men disse ting udmønter sig sjældent i langvarig arbejdsglæde.

Hvis du ønsker at finde et meningsfuldt arbejde, et du virkelig brænder for, må du selv gøre noget. Her er 6 principper, som du kan bruge til at finde mening med dit arbejde.

1. Forstå, hvad mening er for dig

At finde meningsfuldt arbejde betyder forskellige ting for forskellige mennesker. Så du må forstå, hvad det betyder for dig.

Ifølge Nathaniel Koloc, CEO for ReWork er der fire kategorier, du skal overveje:

  • Arv. Hvad ønsker du at udrette? Hvad ønsker du at blive husket for?
  • Mestre. Hvad elsker du at gøre? Hvad gør du for at forbedre denne færdighed?
  • Frihed. Giver arbejdet fordelene til den livsstil, du ønsker? 
  • Tilpasning. Føler du, at du passer til jobbet/miljøet? Passer dine værdier til dem omkring dig?

Svarene på disse spørgsmål vil variere fra person til person. Men hvis du søger et meningsfuldt arbejde, må du svare på disse spørgsmål og derefter prioritere kategorierne baseret på, hvor højt du vurderer hver af dem på en liste.

Denne liste vil hjælpe dig med at guide dine beslutninger og kan bruges til at evaluere fremtidige muligheder såsom et nyt projekt i din nuværende rolle, et job i en anden virksomhed eller en ny karrierevej.

2. Find det, der gør dig glad

Tænk på sidste uge: Hvad gjorde dig glad og tilfreds? Hvilke af dine opgaver nød du at udføre? Hvilke af dine opgaver, synes du, var frustrerende eller svære? Skriv dem ned.

Prøv at finde en fællesnævner for de ting, som gør dig glad, og som du nyder.

Lad os f.eks. sige, at du i øjeblikket arbejder i kundeservice. Du kan godt lide at skrive og kommunikere med kunder, men finder indgående telefonopkald frustrerende, da en af dine svagheder er at kommunikere i realtid over telefonen.

I dette tilfælde kunne en rolle i marketing måske gøre dig gladere. Her skriver og kommunikerer du stadig, uden at skulle bekymre dig om at tale med kunder over telefonen.

"Livets hellige gral, professionelt, er at elske, det du gør, og være god til det."

Gary Vaynerchuck, entreprenør, taler og New York Times bedst sælgende forfatter.

3. Prøv det. Få erfaring

Hvis vi bruger ovenstående eksempel, kunne du tage fat i marketingafdelingen og spørge dem om du kan hjælpe dem med at skrive en ny artikel, en emailmarketing kampagne eller en pressemeddelelse. Hvis det ikke er en mulighed, kan du skabe dit eget “bijob”. Du kan bidrage på en af de mange forretningsmæssige online platforme eller tilbyde dine “tekstforfatter evner” til venner, familie eller forbindelser på LinkedIn eller Facebook.

En anden måde til at finde ud af, om det er det rigtige for dig, er at tale med personer, som du beundrer, og som har valgt den samme karriere. Det kan være marketingfolk, der producerer artikler m.m., freelance skribenter eller bloggere. Kontakt dem, følg dem – hvis det er muligt, aftal at mødes med dem personligt og lyt til deres historie om, hvordan de ser den karriere, du overvejer at forfølge.

4. Få styr på økonomien

De fleste mennesker opgiver deres søgen efter et meningsfuldt arbejde, fordi de ikke har råd til at bruge 12-18 måneder på at søge efter det. Prøv at skabe en økonomisk stødpude for dig selv, så når du tager springet, har du sparet nok penge sammen og har en økonomisk buffer at falde tilbage på!

"Du ved, at du er på vej til succes, hvis du ville udføre dit job, uden at få løn for det."

Oprah Winfrey, amerikansk talkshow-vært, skuespiller, tv-producent, mediechef og filantrop.

5. Det er aldrig for sent

Selvfølgelig er det nemmere at tage en højere risiko, når du er i 20’erne, men tiden hvor du arbejder til du er 65 og så går på pension er slut. I mange tilfælde går du måske slet ikke på pension overhovedet!

Hvis du er 50, har du stadig 25 til 30 år af dit arbejdsliv foran dig. Tænk over det. Femogtyve år mere. Det er ikke for sent at finde et nyt formål. Dit formål. Vil du ikke gerne gøre noget meningsfuldt de næste tre årtier?

6. Tag dig tid til at reflektere

Uanset om det er en gang om ugen eller en gang hver 2. eller 3. uge, skal du sætte tid af i din kalender til at reflektere over din karriere og dine fremskridt. Sommetider, selvom det kun er nogle få minutter, giver det, at du har tid til at reflektere, dig mulighed for at se, hvad der virker, og hvor du kan forbedre dig. At finde meningsfuldt arbejde er en rejse, der bare fortsætter. Når du har tid til at reflektere, giver det dig en chance for at skifte kurs, når det er nødvendigt, så du hele tiden er på rette vej, når det gælder din karriere.

Det at finde meningsfuldt arbejde giver dig en følelse af et formål, men er det nok?

Vil du betragte dig selv som succesrig? Det afhænger af, hvad succes betyder for dig.

3. Definer succes Succes

defineres typisk ved at vinde.

Vinde i livet, i din karriere og i mange tilfælde vinde for enhver pris.

Men når nogen vinder, er der andre, der taber. Og lige fra en tidlig alder har vi lært, at det at tabe er det samme som fiasko.

- Er du ikke nr. et i fysikklassen? Fiasko
- En tredjeplads i 100m sprint? Fiasko.

Men det er ikke bare noget, vi hører, mens vi er unge. Det samme gælder også senere i livet.

- Fyret fra dit job? Fiasko.
- Fik du ikke den forfremmelse, du ønskede? Fiasko.

Og så videre… Det er vind vs. tab. Det er succes vs. fiasko.

"Fiasko er ikke de modsatte af succes, det er en del af succes."

Arianna Huffington, forfatter, medstifter af The Huffington Post og grundlægger af Thrive Global.

Det er dig, der bestemmer over dit liv. Den måde, du definerer din succes, dine mål og resultater er din egen, ikke alle andres.

Det er derfor, at det at være drevet af et formål starter med, at du skal blive selvbevidst og finde meningsfuldt arbejde i dit job. Når du har disse to på plads, vil du indse, at succes ikke længere handler om status, rigdom og anerkendelse. Det handler om, hvad du ønsker.

Når du har et formål, ved hvem du er (selvbevidst) og gør noget, der giver tilfredshed og glæde i dit liv (meningsfuldt arbejde), så er du en succes.

Du har allerede vundet.

"Succes er, at du synes om dig selv, synes om det, du gør, og synes om den måde, du gør det." 

Maya Angelou, amerikansk poet, memoirist og borgerrettighedsaktivist.

Logo_Thrive_red.svg

Nød du denne artikel? Få de seneste Thrive with SuperOffice-artikler i din indbakke. Tilmeld dig her.

Som medlem af Thrive får du adgang til:

  • Nye strategier: Som en virksomhed, der har været i branchen i 30 år, vil vi dele velafprøvede (forretningsmæssige og personlige) vækststrategier, der har hjulpet os med at skabe en succesrig CRM virksomhed.
  • Artikler: Vi udarbejder nye artikler til Thrive, som kun er tilgængelige for medlemmer. Når du har tilmeldt dig, vil du få adgang til et bibliotek af artikler, der er skabt til at hjælpe dig godt på vej til vækst, som person og som virksomhed.
  • Unikke undersøgelser: Vi har publiceret en unik undersøgelse om, hvordan 1.000 virksomheder markedsfører sig, understøtter og servicerer deres kunder. Alle fremtidige undersøgelser vil kun blive delt med Thrive medlemmer.

Få inspiration